Programul Rabla 2025. ACAROM, îngrijorată privind perspectiva suspendării parțiale sau integrale
Programul Rabla 2025. Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) își exprimă profunda îngrijorare în legătură cu perspectiva suspendării parțiale sau integrale a programului Rabla pentru anul 2025.
Într-un comunicat transmis public, ACAROM susține că declarațiile care pun la îndoială oportunitatea programului Rabla sunt nefondate și lipsite de sustenabilitate, contribuind la accentuarea incertitudinii într-o piață deja afectată de instabilitate și scădere accentuată.
Asociația avertizează că, în contextul unei tranziții profunde a industriei auto la nivel european și național, suspendarea sau eliminarea programelor de sprijin pentru achiziția de autovehicule noi, mai eficiente și mai puțin poluante, ar reprezenta o eroare gravă, cu efecte economice negative greu de recuperat pentru România.
În primele 5 luni ale anlui 2025, vânzările de vehicule noi au scăzut
În primele cinci luni ale anului 2025, vânzările de vehicule noi către persoane fizice au înregistrat o scădere de 26% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, principala cauză fiind amânarea lansării programului Rabla 2025. În paralel, importurile de mașini second-hand au crescut cu peste 30%, acestea având o vârstă medie de peste 8 ani.
Proporția dintre vehiculele noi și cele second-hand înmatriculate a ajuns la un raport de 1 la 3, ceea ce influențează negativ procesul de reînnoire a parcului auto național. În prezent, vârsta medie a autovehiculelor din România este de 15,4 ani, potrivit comunicatului emis.
Conform ACAROM, programul Rabla pentru autovehicule este considerat unul dintre cele mai de succes inițiate de autoritățile române, demonstrând o eficiență ridicată în cei peste 20 de ani de la lansare. Prin acest program, au fost scoase de pe piață peste un milion de autovehicule vechi, iar peste 650.000 de automobile noi au fost înmatriculate. Eficiența programului nu se măsoară doar prin numărul vehiculelor casate, ci și prin impactul său economic.
Vânzările de vehicule noi sunt fiscalizate integral, iar raportul dintre sumele alocate și cele colectate din TVA este de 1 la 1,5, adică pentru fiecare leu investit se colectează 1,5 lei doar din TVA. Dacă se iau în calcul și alte venituri fiscale precum impozitul pe salarii, pe profit, contribuțiile sociale și accizele la carburanți, raportul beneficiu-cost ajunge la 1 la 2, ceea ce înseamnă că pentru fiecare leu cheltuit statul obține două lei. Astfel, în ciuda unor opinii contrare din media, programul Rabla generează venituri pentru bugetul de stat și nu reprezintă o cheltuială nejustificată.