Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule, în luna Mai și pe întregul an 2025

Piața auto românească traversează o tranziție accelerată, cu scăderi semnificative în segmentul motorizărilor convenționale și o creștere solidă a opțiunilor electrificate. Cele mai recente date publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată o schimbare profundă în preferințele consumatorilor și în structura generală a înmatriculărilor auto.

În luna mai 2025, față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de DGPCI:

  • Înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu -32.4%, față de mai 2024;
  • Autoturismele “electrificate” au o scădere de -3.2%, realizând o cotă de piață de 55.3%, din care:
    • Autoturismele mild-hibrid (MHEV) înregistrează o scădere de -6.5%, cu o cotă de piață de 27.5%;
    • Autoturismele full-hibrid (FHEV) înregistrează o creștere de +4.1%, cu o cotă de piață de 17.3%;
    • Autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au o creștere de +63%, cu o cotă de piață de 6.4%;
    • Autoturismele pur electrice (BEV) înregistrează o scădere de -42.5%, cu o cotă de piață de 4.1%;
  • Vehiculele comerciale ușoare plus minibus sunt în scădere cu -18%, iar cele grele plus bus sunt în creștere cu +20.4%, față de luna similară a anului 2024;

APIA vă reamintește de decizia asociației de a trata separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări precise și transparente. Această inițiativă poziționează APIA drept pionier, în România, în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale.

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie:

„Datele din luna mai confirmă dificultățile cu care se confruntă industria auto în 2025, pe fondul provocărilor economice, politice, dar și a unei întârzieri fără precedent în lansarea Programului Rabla Auto, un instrument esențial pentru stimularea cererii în piață.

Scăderea abruptă a înmatriculărilor de autoturisme pur electrice, de -42,5% față de luna mai 2024, mai ales în contextul în care media Uniunii Europene la acest capitol este de +26,4% înmatriculări de BEV pe primele patru luni ale anului (conform ACEA – Asociația Europeană a Constructorilor Automobile), subliniază cât de important este ca politicile publice să fie previzibile, coerente și implementate la timp.

Vă reamintesc că Rabla Auto 2025 a demarat pe 29 mai pentru persoanele juridice, pe 4 iunie pentru UAT-uri și instituții publice, urmând ca de abia pe 19 iunie să înceapă sesiunea pentru persoanele fizice! Prin dialog constant cu autoritățile, APIA a reușit să obțină creșterea ecotichetului pentru autovehiculele pur electrice la 7.400 euro – o măsură pe care o considerăm esențială pentru o mobilitate sustenabilă, accesibilă, sigură și în țara noastră, dar și pentru stimularea industriei auto care are o contribuție majoră la PIB-ul României. ”

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 82% din total piață) au înregistrat, în luna mai 2025, un volum de 10.456 unități, cu -32.4% mai puțin față de luna similară din 2024.

Segmentarea pe clase: În luna mai 2025, față de aceeași lună a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:

  • Clasa A: -69.7%
  • Clasa B: -45.2%
  • Clasa C: -41.9%
  • Clasa D: -22.3%
  • Clasa E: -11.3%
  • Clasa F: -19.5%
  • SUV: -21.5%

SUV-urile domină, dar pierd din avans

Deși SUV-urile continuă să ocupe prima poziție în clasamentul segmentelor de caroserie, cu o cotă de piață de 54,4%, acestea au înregistrat o scădere de 21,5% față de luna mai 2024. Tendința negativă este și mai pronunțată pentru celelalte segmente clasice:

  • Clasa C scade cu 41,9%, ajungând la o cotă de 26,1%
  • Clasa B înregistrează o contracție de 45,2%, cu o cotă redusă la 12,9%

Această evoluție evidențiază o contracție accelerată a pieței tradiționale, în favoarea unei mobilități mai diversificate, influențată de politici verzi, costuri operaționale și preferințe de utilizare.

Scăderi abrupte pentru motorizările pe benzină și motorină

Motorizările convenționale suferă pierderi dramatice:

  • Motoarele pe benzină scad cu 51,1%, reprezentând 34,7% din totalul înmatriculărilor
  • Motoarele diesel pierd 50,2%, coborând la o cotă de 9,8%

Piața autohtonă pare să se distanțeze tot mai clar de soluțiile tradiționale, într-o tranziție evidentă către motorizările electrificate.

Mild-hybridul rezistă ca echilibru între vechi și nou

Autoturismele echipate cu motorizare mild-hybrid au înregistrat o scădere moderată de 6,6%, ajungând la o cotă de 27,5%. În acest segment, 89% dintre vehicule folosesc în continuare motoare pe benzină, în timp ce 11% sunt pe motorină.

Mild-hybridul devine astfel o soluție intermediară pentru șoferii care își doresc o eficiență crescută, fără a renunța complet la motorizările clasice.

Electrificarea devine majoritară: 55% din piață

Pentru prima dată în România, motorizările electrificate (BEV, PHEV, FHEV, MHEV) ating un prag simbolic de 55% din totalul pieței, depășind cota combinată a benzinărilor și dieselurilor. Acest prag marchează un punct de cotitură în orientarea consumatorilor români către mobilitate sustenabilă.

  • Autoturismele full electrice (BEV): cotă de 4,1%, în scădere ușoară față de 4,9% în mai 2024
  • Autoturismele plug-in hybrid (PHEV): cotă de 6,4%, în creștere față de 2,6% anul trecut

Această redistribuire evidențiază faptul că, în ciuda stagnării segmentului BEV, modelele cu încărcare externă câștigă rapid teren, mai ales în mediile urbane și periurbane.

Vehiculele comerciale ușoare afectate de climatul economic

Segmentul vehiculelor comerciale nu este ferit de dificultăți:

  • Scădere de 18% a înmatriculărilor de vehicule comerciale ușoare și minibusuri, comparativ cu mai 2024
  • Vehiculele comerciale ușoare (fără minibus): declin de 19,3%

Aceste scăderi pot indica o încetinire a activității economice în sectoarele productive sau o amânare a achizițiilor, pe fondul incertitudinilor fiscale și al adaptării la reglementări de mediu mai stricte.

Sursa centrală pentru analiza pieței auto

Datele sunt oferite de APIA, singura organizație din România care analizează în detaliu înmatriculările auto, realizând diferențieri pe motorizări și o realocare corectă a vehiculelor cu utilizare comercială.

Fondată în 1994, membră OICA din 1996, APIA are un rol activ în dialogul cu autoritățile, în educarea consumatorilor și în susținerea tranziției către mobilitate verde. Organizația este și inițiatoarea unor evenimente-cheie precum:

  • Salonul Internațional Auto București (SIAB)
  • Forumul Mobilității Sustenabile (FMS)

Tot APIA a dezvoltat și CarS, platforma de analiză dinamică a pieței auto, considerată un instrument de referință pentru industria de profil din România.

Datele aferente lunii mai 2025 confirmă că piața auto din România se află în plină transformare. Segmentul SUV domină, dar nu mai are stabilitatea de altădată, iar motorizările clasice pierd teren în fața unei mobilități tot mai curate și mai diversificate.