În contextul în care tot mai multe persoane folosesc trotinetele electrice, autoritățile din România pregătesc o lege care prevede asigurarea obligatorie a acestora, astfel încât daunelor produse de trotinetele electrice şi de bicicletele electrice să fie acoperite.

Este vorba despre legislația naţională prevederile Directivei 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.

Potrivt ziare.com, în primă fază se va modifica legislația primară, apoi schimbările sunt aprobate în Parlament. După acest pas, ASF va trebui să elaboreze normele de aplicare a noii legi cu respectivele modificări.

Într-un interviu acordat pentru ziare.com, Valentin Ionescu, director general în cadrul sectorului Asigurări, la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a vorbit despre modificările de pe piața de asigurări. 

Astfel, potrivit acestuia, vor exista mai multe modificări în perioada următoare.

“În ceea ce privește piața RCA și atribuțiile de reglementare ale ASF, anul 2022 este un an de tranziție, an în care instituția noastră va fi implicată în transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.

Ce prevede noua directivă europeană

Această nouă directivă apărută la sfârșitul anului trecut aduce o serie de modificări asupra cadrului general european ce privește asigurarea RCA, prevederile acesteia făcând obiectul discuțiilor purtate de Comisia Europeană cu reprezentanții statelor membre prin intermediul Consiliului și Parlamentului European, începând cu anul 2018″, a declarat pentru Ziare.com reprezentantul ASF.

În ceea ce privește noile prevederi aduse de această noua directivă sunt în principal cele legate de: modificarea domeniului de aplicare a directivei, acoperirea daunelor în cazul intrării în faliment a unui asigurător RCA, uniformizarea sumelor minime asigurate, istoricul daunelor, dar și reglementarea acoperirii daunelor produse de remorci.

Valentin Ionescu precizează că toate aceste modificări vor avea un impact asupra impunerii obligației de asigurare și obligației de acoperire a daunelor produse de vehicule precum anumite tipuri de trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule care intră în domeniul de aplicare al legislației europene.

“Aceste modificări au un impact semnificativ asupra impunerii obligației de asigurare și obligației de acoperire a daunelor produse de vehicule cum ar fi: anumite tipuri de trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule care, pe baza anumitor date tehnice, intră în domeniul de aplicare al legislației europene și pentru care va fi necesară impunerea obligației de asigurare și în România”, spune Valentin Ionescu.

Acesta a mai menționat faptul că, directiva mai prevede și faptul că în fiecare stat membru trebuie să fie înființate organisme de despăgubire care să suporte costurile generate ca urmare a accidentelor cauzate de vehicule neasigurate sau neidentificate.

Potrivit sursei citate, aceste aspecte sunt deosebit de importante atunci când asigurătorul insolvabil oferă asigurare transfrontalieră prin intermediul liberei prestări a serviciilor.

Referitor la uniformizarea sumelor minime asigurate, articolul 9 din directivă stabilește sumele minime obligatorii asigurate până la care trebuie să se acorde despăgubire în temeiul unei polițe de asigurare de răspundere civilă auto.

Valentin Ionescu explică faptul că aceste sume minime asigură faptul că există un nivel suficient de protecție minimă a victimelor accidentelor auto în întreaga UE în caz de vătămare corporală și pagube materiale, indiferent de categoria de vehicul.

Ce se întâmplă cu daunele

“Cu toate acestea, deși directiva urmărește să stabilească sume minime asigurate egale în toate statele membre ale UE, în prezent mai multe state membre fac obiectul unor sume minime mai mici decât valorile mai mari prevăzute în directivă.

Aceasta ca urmare a perioadelor de tranziție care au permis unor state membre să amâne aplicarea integrală a sumelor minime. Din cauza datelor de referință diferite ale diferitelor state membre pentru recalcularea periodică a sumelor minime, există un decalaj între statele membre care au beneficiat de perioade de tranziție și restul statelor membre”, adaugă el.

În ceea ce privește daunele, actula directivă prevede că statele membre trebuie să se asigure că deținătorul de poliță are dreptul de a solicita o atestare privind istoricul daunelor din ultimii cinci ani. Pe de altă parte, până la momentul actula nu există o cerință astfel încât statele membre să impună asigurătorilor să ia în considerare astfel de atestări în momentul calculării primelor mai ales atunci când asiguratul își mută reședința într-un alt stat membru decât statul membru în care a avut reședința până la momentul respectiv.

Directiva face referire și la reglementarea acoperirii daunelor produse de remorci. Astfel, vor fi reglementate, la nvel european situațile în care sunt acoperite daunele produse de remorci, în contextul în care există anumite diferențe între legislațiile naționale ale statelor membre cu privire la înmatricularea și admiterea în circulație a acestora.