În urmă cu câteva zile, președintele Nicușor Dan a făcut o declarație de presă lipsită de orice echivoc și imposibil de ascuns sub pretextul „presa a citat trunchiat și a răstălmăcit”, potrivit EVZ
Să o revedem:
„În privința marii evaziuni fiscale am avut chiar aseară o discuție cu prim-ministrul interimar, domnul Predoiu, și a spus că verifică dacă trebuie în Strategia Națională de Apărare să aducem o modificare astfel încât să concentrăm mai multe forțe ale statului pe combaterea acestui fenomen.
Avem o mare problemă legată de deficit, cu marea evaziune fiscală și e nevoie ca instituțiile, inclusiv serviciile, să se preocupe de problema asta. Și e o discuție dacă e sau nu, e nevoie să modificăm în sensul acesta Strategia Națională de Apărare”.
În primul paragraf avem propoziția „să concentrăm mai multe forțe ale statului pe combaterea acestui fenomen”. În următorul paragraf, președintele ales și instalat și-a clarificat intențiile. Parcă pentru a-și contrazice susținătorii, adică pe deontologii gata să spună că „mai multe forțe” nu înseamnă deloc direcția în care a zburat gândul oricărui creier elementar antrenat, a numit vectorul pe care îl va chema să consolideze activitatea ANAF: Serviciile de informații.
Tras de mânecă de vreun consilier mai deștept, o zi mai târziu, în prima sa conferință de presă de la Cotroceni, potrivit Antena 3, a revenit nuanțând:
„Evaziunea fiscală este deja în strategia națională de securitate, nu este nevoie de vreo modificare în acest sens. Ceea ce trebuie noi să facem este să fim foarte clari până unde acționează Serviciile de informații. Pentru că evaziunea fiscală este o chestiune de securitate națională, ei trebuie să fie preocupați și să găsească informațiile despre această problemă. Totul este ca rolul lor să se oprească la a furniza aceste informații către ANAF și parchete. Un director civil al SRI are asta ca principală misiune – să nu mai ajungem să avem o interferență a serviciilor mai mult decât este cazul.
Așadar, serviciile de informații culeg informații, controalele le fac reprezentanții ANAF și, în măsura în care există suspiciuni de infracțiune, pot să fie făcute de parchete asta e delimitarea între ce e serviciul de informații, ce e activitatea celorlalte organe ale statului. Îmi doresc ca zona de evaziune sa fie o prioritate pentru Servicii”.
Sună nițel altfel, s-ar chema că președintele Nicușor Dan a dres-o. N-a dres-o însă deloc, decât pentru cei care nu înțeleg subiectul. Să ne aruncăm mai bine ochii pe ultima sa declarație și să reținem pasajul „Ei(n.m. SRI) trebuie să fie preocupați și să găsească informațiile despre această problemă(n.m. evaziunea fiscală)” Ca „să fie preocupați” și „să găsească informații” pe această temă, ofițerii SRI alocați misiunii menționate vor trebui infiltrați în departamentele Ministerului de Finanțe, ale băncilor și ale tuturor entităților cu acces la evidențele bancare, în absolut toate zonele care concentrează date despre societățile comerciale și, absolut inerent, în echipele ANAF. Altfel, cum ar putea „să găsească informațiile despre această problemă”?
Dar pe piață, într-o postură cras privilegiată, activează și firme ale SRI. Asta, pentru că legea permite. Legea nr. 14/1992 privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații prevede că „în cadrul Serviciului Român de Informații pot funcționa societăți comerciale”. Pot și o și fac de mai bine de 30 de ani. Trebuie să dezvolt în ce situație se pot găsi firmele civile care intră în concurență cu cele acoperite ale SRI? Nu doar în unele în care se încalcă cele mai elementare norme ale concurenței, ci însăși Constituția României. La Articolul 135, ea prevede că „Economia României este economie de piață, bazată pe libera inițiativă și concurență” și că „Statul trebuie să asigure libertatea comerțului, protecția concurenței loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producție”.
În funcție de mize, concurenții din piață ai firmelor acoperite ale SRI riscă mult mai mult. Chiar libertatea, așa cum s-a văzut în timpul Protocoalelor cu SRI în domeniul IT, Energie și nu numai. Este ușor de imaginat faptul că la nevoie, absolut toate compartimentele de muncă ale SRI intervin prin „mijloace specifice” în ajutorul oricărei dintre firmele SRI, care acționează acoperit pe piață. Da, pe piața aia constituțional-garantat-concurențială.
Așadar, cu concursul unei legi care îmbolnăvește de peste 30 de ani mediul economic, SRI, o instituție cu puteri practic nelimitate, poate face absolut ce vrea în materie de concurență neloială fără să răspundă în fața nimănui, fără să riște absolut nimic.
Mai nou, mulțumită inițiativei lui Nicușor Dan, SRI va avea posibilitatea legală, una izvorâtă din „Strategia Națională de Apărare” a unui CSAT condus de președintele Nicușor Dan, să influențeze soarta oricărui concurent din piață care deranjează vreun interes de afaceri al vreunei firme care activează în piață sub acoperire.
S-a mai văzut, în vremea când țara era condusă discreționar de Gruparea „Coldea-Kovesi”. În 2012, în timpul guvernării Victor Ponta, procurorul general Laura Codruța Kovesi, directorul SRI, George Maior, ministrul de Interne, PNL-istul Traian Igaș și secretarul de stat de la Justiție, Alina Bica, au semnat un „Plan comun de măsuri pentru eficientizarea activităților de prevenire și combatere a evaziunii fiscale”.
Rezultatele cooperării SRI-ANAF sunt încă vii în memoria multor oameni de afaceri călcați sau chiar arestați, doar pentru că stăteau în calea afacerilor Statului Paralel și ale firmelor SRI. Cei mai norocoși nu ajungeau la pușcărie, ci se lăsau mulși financiar de interpuși pe care ofițerii SRI din echipele de control ale ANAF îi recomandau victimelor drept „specialiști care le pot optimiza situațiile financiar-contabile, pentru a scăpa de necazuri”.