Tot mai mulți români stabiliți în Regatul Unit se confruntă cu o situație gravă și alarmantă: conturile bancare au fost blocate fără niciun avertisment sau explicație clară din partea băncilor britanice. De la instituții financiare cunoscute precum Barclays, Santander, Monzo și Starling, până la bănci digitale mai noi, cum este Kroo Bank, toate sunt implicate în suspendarea accesului la fonduri, pe baza unor „suspiciuni” vagi și nejustificate.
Conturile au fost blocate fără avertisment pentru mii de români din Regatul Unit
Românii afectați află de cele mai multe ori că nu mai pot accesa banii abia în momentul în care încercă să efectueze o plată sau să facă o retragere. Contactarea băncii nu aduce clarificări: în majoritatea cazurilor, răspunsurile sunt standardizate și opace, menționând doar imposibilitatea de a oferi detalii din „motive legale”.
Conform legislației britanice privind combaterea spălării banilor (Anti-Money Laundering – AML), băncile au dreptul să blocheze un cont dacă suspectează activități ilegale. În practică însă, mii de conturi sunt suspendate automat, fără o investigație prealabilă amănunțită sau fără o evaluare reală a contextului. Sistemul pare să reacționeze robotic la anumite tipare de activitate, care, deși normale pentru mulți români care lucrează în domenii precum construcții, curierat sau freelancing, sunt considerate „suspecte” de algoritmii bancari.
Printre motivele cel mai des invocate pentru blocarea conturilor se numără:
-
Transferuri internaționale frecvente sau sume mari de bani primite sau trimise;
-
Lipsa de activitate constantă în conturile recent deschise;
-
Diferențe între adresa declarată și locația reală (determinată prin IP);
-
Tranzacții considerate „neobișnuite” în raport cu istoricul clientului.

Această abordare generalizată afectează grav viața celor implicați
Această abordare generalizată afectează grav viața celor implicați, blocându-le accesul la salarii, chirie, facturi sau cheltuieli curente. Deblocarea conturilor este un proces anevoios, care în multe cazuri durează săptămâni. Uneori, doar implicarea unui avocat sau depunerea unei plângeri la Financial Ombudsman Service (FOS) a dus la soluționarea problemei.
Băncile din Regatul Unit au legal dreptul de a suspenda un cont fără a oferi explicații dacă transmit o notificare către National Crime Agency (NCA). Acest lucru le permite să mențină blocajul până la 2 ani, conform prevederilor din Proceeds of Crime Act.
Pentru românii care se confruntă cu o astfel de situație, există câțiva pași esențiali care pot fi urmați:
-
Consultarea unui avocat specializat în legislație bancară din Regatul Unit;
-
Solicitarea în scris a unor clarificări oficiale din partea băncii;
-
Pregătirea și transmiterea unor documente justificative privind sursa fondurilor (contracte de muncă, facturi, chitanțe);
-
Depunerea unei plângeri oficiale la Financial Ombudsman Service în cazul în care banca refuză cooperarea sau prelungesc blocajul abuziv.
Numărul în creștere al acestor cazuri ridică semne serioase de întrebare asupra transparenței și echității sistemului bancar britanic, mai ales în contextul în care cei afectați sunt, de cele mai multe ori, muncitori care își desfășoară activitatea în mod legal și transparent.
@cosminugaen Banca tot blochează conturi în UK şi nu oferă detalii. Recomand să aveți mai multe conturi şi banii împărțiți