Schimbare majoră în Germania. 16 milioane de șoferi vor plăti mai mult pentru inspecția tehnică
O schimbare semnificativă în legislația europeană ar putea transforma inspecția tehnică auto într-o povară financiară suplimentară pentru milioane de șoferi din Germania. Aproape 16 milioane de conducători auto vor fi nevoiți să plătească anual pentru inspecția tehnică, cunoscută și sub denumirea de TÜV, în loc de la fiecare doi ani, așa cum era procedura până acum. Această măsură ar putea dubla costurile pentru o mare parte din șoferii care dețin autoturisme mai vechi.
Costuri crescute pentru șoferii cu mașini mai vechi în Germania
În Germania, unde sunt înmatriculate aproximativ 50 de milioane de autoturisme, aproape o treime dintre acestea au o vechime mai mare de zece ani. Propunerea Comisiei Europene prevede ca toate aceste vehicule să fie supuse inspecțiilor tehnice anuale, ceea ce ar însemna o dublare a costurilor de întreținere pentru șoferii care conduc mașini mai vechi.
În prezent, inspecțiile tehnice sunt realizate la fiecare doi ani, indiferent dacă sunt efectuate la TÜV, Dekra sau GTÜ. Schimbarea impusă de Uniunea Europeană vine după un model aplicat în Spania, unde regula inspecției anuale a fost introdusă în anul 2000. În această țară, statisticile sugerează că măsura a contribuit la reducerea numărului de accidente rutiere mortale cu 44% între 2000 și 2020.

Cu toate acestea, critici ai acestui sistem atrag atenția că scăderea accidentelor se datorează și altor măsuri complementare, cum ar fi noile tehnologii de siguranță, limitele de viteză și controalele mai stricte asupra consumului de alcool la volan.
Inspecția tehnică. Controverse și posibile efecte negative
În ciuda aprecierii acestui model în anumite țări, Comisia Europeană susține că inspecțiile tehnice anuale ar putea reduce numărul accidentelor rutiere cu 1%, datorită faptului că vehiculele mai vechi sunt mai predispuse la defecțiuni și poluează mai mult. Cu toate acestea, acest argument este contestat de Asociația Generală a Automobiliștilor Germani (ADAC), care avertizează că impunerea unor costuri suplimentare ar putea scădea acceptarea socială a inspecțiilor tehnice. Potrivit ADAC, actualele controale sunt deja eficiente și echilibrate, iar majorarea frecvenței acestora ar putea fi percepută ca o povară financiară prea mare pentru mulți șoferi.
Un pas spre promovarea vehiculelor electrice
În spatele acestei schimbări legislative, unii analiști văd o posibilă strategie mai largă de accelerare a tranziției către mașinile electrice. Dacă autovehiculele vechi nu vor mai trece ușor inspecțiile tehnice, mulți șoferi vor fi nevoiți să înlocuiască mașinile vechi cu unele noi, nepoluante. Astfel, vânzările de automobile electrice ar putea înregistra o creștere considerabilă, iar șoferii ar putea fi puși în fața unei alegeri: să plătească mai mult pentru întreținerea unui vehicul vechi sau să facă trecerea către un automobil electric.