Poșta Română, prin vocea directorului său general Valentin Ștefan, a exprimat interesul pentru a sprijini procesul de restructurare a companiei aeriene Tarom. Oficialul consideră că există o legătură naturală între cele două instituții de stat, mai ales în ceea ce privește domeniul logistic.

Această colaborare ar putea duce la o gestionare mai eficientă a resurselor publice și la o dezvoltare sustenabilă, în contextul în care listarea Tarom pe bursă ar putea stimula transparența și responsabilitatea financiară.

Poșta Română, o propunere pentru eficientizarea Tarom

Valentin Ștefan a discutat la conferința „Free Market Road Show” despre posibilitatea ca Poșta Română să se implice activ în procesul de reorganizare a companiei aeriene de stat.

În opinia sa, integrarea Tarom într-un cadru funcțional deja stabil ar putea contribui la dezvoltarea eficientă a acesteia.

Valentin Ștefan
Valentin Ștefan (SURSA FOTO: Facebook, Valentin Ștefan)

„Listarea companiilor de stat la bursă ar putea schimba radical acest model. Înseamnă reguli clare, evaluări obiective și responsabilitate asumată. Ar obliga la o schimbare de cultură, una bazată pe transparență și rezultate. Pentru entitățile care încă nu pot susține acest ritm, integrarea într-un cadru funcțional deja stabil poate fi o opțiune sănătoasă.

În cazul nostru, există o compatibilitate naturală cu Tarom în zona logistică, ceea ce ar putea duce la o folosire mai inteligentă a infrastructurii publice (…). Fără a depinde de fonduri publice, gestionăm o companie de stat cu mijloace proprii și viziune de dezvoltare”, a declarat Ștefan.

Șeful Poștei Române a susținut ideea unei deschideri către piețele de capital prin listarea companiilor de stat la bursă.

Această măsură ar putea impune reguli clare, evaluări obiective și o cultură organizațională axată pe performanță și responsabilitate. Potrivit acestuia, listarea la bursă ar presupune transparență și raportări riguroase, ceea ce ar obliga companiile de stat să opereze într-un mod mai eficient.

Listarea Tarom pe bursă – o idee reluată

Demersurile privind listarea companiei Tarom nu sunt o noutate. Încă din anul 2011, guvernul a aprobat inițial vânzarea a 20% din acțiuni prin intermediul Bursei de Valori București.

Totuși, planul nu a fost concretizat, iar intenția a rămas blocată ani la rând. În 2015, guvernul condus de Victor Ponta a inițiat noi discuții pentru cedarea unui pachet majoritar de 51% din capitalul social.

În perioada recentă, s-au purtat discuții despre o posibilă colaborare între guvernul actual și compania Emirates, în vederea vânzării Tarom. Aceste informații nu au fost confirmate oficial, dar reflectă interesul continuu pentru reformarea operatorului aerian național și atragerea de investiții externe.

Tarom: un posibil revenire pe profit

Recent, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a susținut că Tarom ar fi încheiat anul trecut cu profit, fără a preciza însă valoarea acestuia. Datele financiare pentru primul semestru din 2024 arată un profit de 166,8 milioane de lei.

Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă față de pierderea de peste 50 de milioane de lei raportată în aceeași perioadă din 2023.

Compania Tarom nu a mai înregistrat profit din anul 2007, ceea ce face din acest rezultat unul remarcabil. În 2023, operatorul aerian a realizat o cifră de afaceri de 1,25 miliarde de lei, însă a raportat o pierdere de 87 de milioane de lei.

Posibila revenire pe profit ar putea încuraja susținerea unor inițiative precum listarea la bursă și reorganizarea strategică propusă de Poșta Română.