Reformă privind sistemul de taxare rutieră (TollRO)

Începând cu 1 ianuarie 2026, în România va intra în vigoare o nouă reformă privind taxarea rutieră (TollRO). Aceasta va impune tarife pentru camioane în funcție de distanța parcursă și nivelul de emisii generate. Aliniată la noile cerințe europene prevăzute de Directiva Eurovignette, schimbarea va avea un impact semnificativ asupra sectorului de transport. În acest context, Eltra Logis, unul dintre principalii jucători de pe piața de logistică, transport și depozitare de nișă, își exprimă poziția oficială privind avantajele și provocările aduse de această reformă.

Noua taxă de drum face parte din obiectivele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta este un angajament european strategic, cu implicații directe asupra mediului, infrastructurii și economiei naționale. Pe principiul „poluatorul plătește”, TollRO va calcula taxa în funcție de kilometri parcurși și norma de poluare a vehiculului, contribuind astfel la reducerea emisiilor, la un transport rutier sustenabil și la finanțarea autostrăzilor.

„Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes de ani de zile în Europa. Austria și Germania au introdus acest sistem în 2005, urmate de Ungaria în 2013, cu actualizări semnificative în 2024. Tendința se extinde acum la nivel european, Danemarca anunțându-și aderarea anul trecut, cu implementare planificată pentru2025, urmată în 2026 de Olanda și România.

Principalul avantaj al acestor sisteme constă în stimularea adoptării camioanelor electrice sau cu emisii reduse, prin aplicarea unor tarife preferențiale pentru vehiculele mai puțin poluante”, a declarat Mihai Teodorescu, Managing Director, Eltra Logis.

Mihai Teodorescu, Managing Director Eltra Logis
Mihai Teodorescu / SURSA FOTO: Eltra Logis

O majorare de peste 500%

Potrivit simulărilor prezentate de autorități, impactul financiar asupra transportatorilor va fi considerabil: costul anual al taxei pentru un camion care circulă 100.000 km/an pe autostradă ar putea crește de la 1.210 euro la peste 7.000 euro – o majorare de peste 500%. În același timp, și pentru autoturisme se prevede o creștere a valorii rovinietei, de la 28 euro la aproximativ 50 euro.

Eltra Logis consideră că tranziția către un sistem de taxare mai modern, ecologic și diferențiat este o măsură binevenită, cu potențialul de a stimula modernizarea parcului auto și reducerea emisiilor de CO₂ în transporturi.

În cazul în care acest sistem va fi corelat cu politici publice de sprijin — precum subvenții pentru achiziția de camioane electrice sau mai puțin poluante și scutiri de taxe pentru vehiculele ecologice — el poate deveni un catalizator pentru înnoirea parcului auto, un pas esențial pentru alinierea României la standardele europene.

Camioane utilizate în transportul intern, retrase de pe rutele internaționale

În prezent, multe camioane utilizate în transportul intern sunt vehicule retrase de pe rutele internaționale, deci în general vechi și cu nivel ridicat de emisii. O politică fiscală inteligentă poate schimba această realitate în beneficiul tuturor actorilor din industrie.

Implementarea sistemului TollRO este estimată să genereze o creștere a costurilor de transport cuprinsă între 5 și 10%, cu potențial impact asupra întregului lanț de aprovizionare și, implicit, asupra prețurilor finale pentru consumatori. Totodată, există incertitudini legate de efectele asupra traficului de tranzit, în special pentru camioanele provenite din state precum Turcia, Bulgaria sau Grecia. Deși intrarea României în spațiul Schengen oferă un avantaj competitiv, noile taxe ar putea determina o parte dintre operatorii de transport să aleagă rute alternative prin Serbia sau alte țări vecine.

„Eltra Logis își asumă angajamentul de a participa activ la dialogul constructiv cu autoritățile și ceilalți actori din industrie pentru a asigura o implementare echilibrată și eficientă a sistemului TollRO, fără a afecta competitivitatea transportatorilor români.

Considerăm esențială o perioadă de tranziție clar definită și previzibilă, însoțită de măsuri de sprijin pentru operatorii de transport, acordând o atenție specială întreprinderilor mici și mijlocii din sector”, a adăugat Mihai Teodorescu, Managing Director, Eltra Logis.

Compania susține dezvoltarea unei economii de transport sustenabile și competitive, fundamentate pe politici echitabile, aliniate la standardele europene. Astfel, va continua să investească în digitalizare, eficientizarea operațiunilor și parteneriate strategice axate pe inovație și performanță, contribuind activ la modernizarea sectorului în contextul noilor reglementări privind taxarea rutieră.