Digitalizarea sănătății și sistemului de telemedicină nu va duce la înlocuirea personalului medical

„Componenta de telemedicină devine tot mai interesantă şi tot mai necesară. Pe de o parte, devine necesară pentru că este vorba despre accesul la servicii de sănătate al oamenilor mai ales în zone în care personalul medical este deficitar. Pe de altă parte, discutăm despre posibilitatea monitorizării pacienţilor şi oferirii de soluţii terapeutice chiar de la distanţă. (…)

Serviciile de imagistică se pretează poate cel mai bine la această variantă, în care interpretarea investigaţiilor imagistice se face de la distanţă de personal specializat. Să nu credem că telemedicina şi digitalizarea vor înlocui vreodată medicii şi personalul medical”, a declarat, marți, Alexandru Rafila.

Din punctul său de vedere, „interacţiunea oamenilor cu medicul, atunci când au o suferinţă, este esenţială, pentru că ea oferă nu numai încredere, ci şi un anumit tip de percepţie legat de posibilitatea unei evoluţii favorabile.”

„Interacţiunile la distanţă sunt foarte plăcute, dar câteodată simţim şi nevoia să interacţionăm direct. Lucrul acesta nu trebuie neglijat şi nu trebuie hiperbolizată telemedicina sau utilizarea inteligenţei artificiale în diagnosticul şi tratamentul pacienţilor. Ea trebuie să fie complementară activităţilor medicale obişnuite.

Nu trebuie să le înlocuiască, ci trebuie să uşureze accesul, să îmbunătăţească calitatea vieţii pacienţilor. Nu aş aduce aceste soluţii în zona de înlocuire a personalului medical, de care avem nevoie în continuare şi lucrăm pentru dezvoltarea unei politici de resurse umane”, a explicat ministrul Sănătății.

Telemedicina este o soluţie pentru deficitul de personal medical

Alexandru Rafila a precizată, totodată, că „telemedicina este o soluţie pentru deficitul de personal medical, dar nu trebuie neapărat să ne gândim că îl înlocuieşte.

Telemedicina este o soluţie pentru deficitul de personal medical, dar nu trebuie neapărat să ne gândim că îl înlocuieşte. Prin telemedicină nu o să putem să facem intervenţii chirurgicale, o să putem acorda cel mult primul ajutor până vine un echipaj de ambulanţă.

Avem oportunitatea să schimbă lucrurile şi trebuie schimbate urgent din punctul de vedere al digitalizării sau aş spune chiar redigitalizării, în sensul în care o soluţie informatică care să aibă toate componentele prevăzute de la început – mă refer aici şi la upgrade şi la mentenanţă…

În mod evident, periodic, şi dumneavoastră vedeţi şi pacienţii resimt această disfuncţionalitate care există la nivelul Sistemului Unic Integrat Informatic de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Nu este în niciun fel vina actualei conduceri a Casei Naţionale de Asigurări. Este vorba despre modul de concepere probabil. (…)

Este clar că acolo a fost o disfuncţionalitate conceptuală mai degrabă. Avem oportunitatea acum, prin PNRR, să încercăm să rezolvăm aceste disfuncţionalităţi şi – mai important – să facem sistemele interoperabile”, a adăugat oficialul român.