Uniunea Europeană a lansat un nou avertisment către Meta Platforms, acuzând compania americană că nu respectă în totalitate cerințele impuse prin Legea Piețelor Digitale (DMA). Dacă modificările recente ale modelului de afaceri „plătești sau accepți” sunt considerate neconforme, Meta riscă amenzi zilnice semnificative. Tensiunile dintre autoritățile europene și gigantul tech condus de Mark Zuckerberg continuă să crească pe fondul disputelor legate de protecția datelor și concurența pe piața digitală.

Uniunea Europeană ar putea impune amenzi zilnice Meta Platforms

Meta Platforms, compania care administrează celebrele aplicații Facebook, Instagram și WhatsApp, este vizată de noi avertismente din partea Comisiei Europene.

Instituția a transmis că, dacă Meta nu se conformează complet regulilor impuse prin legislația europeană DMA, riscă sancțiuni zilnice ce pot atinge până la 5% din cifra de afaceri medie zilnică globală.

Avertismentul vine după ce în aprilie, Comisia a aplicat o amendă de 200 de milioane de euro companiei, acuzând-o de nerespectarea obligațiilor legale privind concurența.

Reprezentanții Comisiei Europene susțin că Meta nu a făcut suficiente modificări în cadrul modelului său de monetizare care presupune ca utilizatorii să aleagă între un serviciu gratuit cu reclame sau un abonament plătit fără publicitate.

Această practică, introdusă în noiembrie 2023, este analizată în prezent pentru conformitate cu noile reglementări europene.

Modelul „plătești sau accepți”, sub lupa autorităților europene

Conform autorităților de la Bruxelles, modificările aplicate recent de Meta nu sunt încă suficiente pentru a garanta respectarea legislației privind protecția datelor și concurența echitabilă.

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg / SURSA FOTO: Dreamstime

Modelul implementat presupune ca utilizatorii Facebook și Instagram să poată opta între acceptarea folosirii datelor personale pentru publicitate targetată sau plata unui abonament pentru eliminarea reclamelor.

Deși Meta a anunțat că a redus volumul de date personale folosit în publicitate, Comisia Europeană rămâne rezervată în privința eficienței acestor măsuri. Un purtător de cuvânt al executivului european a declarat că, deocamdată, nu se poate confirma dacă modificările introduse de companie sunt suficiente pentru respectarea cerințelor stabilite anterior.

„Comisia nu poate confirma în această etapă dacă aceste modificări sunt suficiente pentru a respecta principalele cerințe de conformitate prevăzute în decizia de neconformitate”, a declarat purtătorul de cuvânt.

Bruxelles-ul avertizează: sancțiunile pot începe din 27 iunie

Comisia Europeană ia în calcul următorii pași legali împotriva Meta începând cu finalul lunii iunie. Autoritățile au precizat că, dacă modelul actual de monetizare nu va fi modificat corespunzător, se poate ajunge la penalizări zilnice.

„Având în vedere acest lucru, vom analiza pașii următori, inclusiv reamintirea faptului că o neconformare continuă ar putea atrage aplicarea de penalități periodice începând cu 27 iunie 2025, așa cum este menționat în decizia de neconformitate”, a adăugat reprezentantul Comisiei.

Această poziție reflectă dorința autorităților europene de a limita influența marilor companii digitale și de a susține un mediu competitiv, favorabil firmelor mai mici și utilizatorilor.

Meta denunță o presupusă discriminare

În replică, compania americană a transmis că este ținta unui tratament nedrept din partea Uniunii Europene. Meta susține că oferă utilizatorilor o alegere corectă între un serviciu gratuit și unul fără reclame, în schimbul unui abonament.

„O alegere pentru utilizatori între un abonament fără reclame sau un serviciu gratuit susținut prin publicitate rămâne un model de afaceri legitim pentru orice companie din Europa – cu excepția Meta”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei.

Compania afirmă că noile sale opțiuni respectă în totalitate cerințele impuse prin legislația europeană, ba chiar le depășesc.

„Suntem încrezători că gama de opțiuni pe care o oferim oamenilor din UE nu doar că respectă cerințele reglementărilor europene – ci merge cu mult dincolo de acestea”.

Meta acuză, de asemenea, că autoritățile de la Bruxelles au modificat condițiile de reglementare în timpul procesului de consultare.

„Într-un moment în care se aud tot mai multe voci în Europa care cer o schimbare de direcție și o concentrare pe inovare și creștere, acest lucru transmite semnalul că UE rămâne închisă pentru afaceri”, a conchis purtătorul de cuvânt al companiei lui Mark Zuckerberg.