Timp de câțiva ani, WhatsApp s-a caracterizat printr-o promisiune clară: fără reclame, fără trucuri și fără distrageri. Săptămâna aceasta, această promisiune a fost oficial încălcată, scrie Forbes.

WhatsApp introduce reclame pe aplicație. Această mișcare marchează prima integrare a reclamelor, orientată către consumator, a aplicației WhatsApp.

„Discutăm de ani de zile despre planul de a construi o afacere care nu vă întrerupe conversațiile personale. Credem că secțiunea Actualizări este locul potrivit pentru ca aceste noi funcții să funcționeze”, a scris Meta pe 16 iunie.

WhatsApp introduce reclame pe aplicație. Ce vor vedea utilizatorii

Acum, alături de actualizările de la prieteni și familie, utilizatorii vor vedea conținut sponsorizat de la companii. Meta spune că va folosi doar informații limitate pentru direcționarea reclamelor, cum ar fi orașul, limba și canalele pe care le urmărește un utilizator. Meta susține că nu va accesa conținutul mesajelor, chaturile de grup sau datele apelurilor.

„Mesajele personale, apelurile și grupurile din care vă aflați nu vor fi folosite pentru a determina reclamele pe care le puteți vedea”, a scris echipa.

Cu toate acestea, modificările încalcă principiile fundamentale care au ajutat WhatsApp să câștige popularitate și au făcut diferența față de alte platforme sociale avide de câștiguri financiare.

”Publicitatea direcționată este ceea ce mă face nefericit”

Tensiunea dintre valorile fondatoare ale WhatsApp și modelul de afaceri al Meta a ieșit la iveală încă din 2018, când co-fondatorul Brian Acton a declarat pentru Forbes că a părăsit compania din cauza planurilor Facebook de a monetiza aplicația prin introducerea reclamelor direcționate în funcția Status și a presiunii din culise de a slăbi criptarea end-to-end.

În interviu, Acton a fost lipsit de ambiguitate: „Publicitatea direcționată este ceea ce mă face nefericit.”

La acea vreme, Facebook a insistat că nu va compromite confidențialitatea utilizatorilor, dar cercetătorii în domeniul securității au declarat pentru Forbes că există modalități „nuanțate” de a extrage metadate sau de a scana mesajele pentru cuvinte-cheie, înainte de criptare, permițând direcționarea reclamelor fără a încălca criptarea din punct de vedere tehnic.

„Fără reclame! Fără jocuri! Fără trucuri!”

Într-o postare pe blog din 2012, devenită celebră, co-fondatorii WhatsApp, Acton și Jan Koum, și-au reafirmat aversiunea față de publicitate și au citat chiar o replică din ”Fight Club” pentru a-și susține punctul de vedere.

„La fiecare companie care vinde reclame, o parte semnificativă a echipei lor de ingineri își petrece ziua optimizând extragerea de date, scriind un cod mai bun pentru a colecta toate datele personale… Pur și simplu nu suntem interesați de nimic din toate acestea”, au scris ei.

Koum a păstrat și un bilet de la Acton lipit pe biroul său pe care scria: „Fără reclame! Fără jocuri! Fără trucuri!”

Această ideologie a fost esențială pentru identitatea WhatsApp. După achiziția Meta în 2014, în valoare de 19 miliarde de dolari, WhatsApp a renunțat la abonamentul anual de 0,99 dolari, dar a promis că va menține aplicația fără reclame și spam de la terți. Această eră s-a încheiat, notează Forbes.

Utilizatorii vor pleca de pe WhatsApp?

Meta a obținut peste 160 de miliarde de dolari din venituri din publicitate anul trecut, inclusiv Facebook și Instagram. WhatsApp este acum integrat în strategia mai amplă de monetizare a companiei – iar timpul va spune ce fel de compromisuri sunt dispuși utilizatorii să accepte, subliniază Forbes.

Dincolo de reclamele din Status, Meta introduce canale promovate și abonamente plătite pentru urmăritorii canalelor.