Această criză a lovit mai multe industrii, dar cu precădere zona de evenimente de business și networking, turism și servicii. Acest aspect a limitat interacțiunea fizică între antreprenori și, evident, a scăzut identificarea de noi oportunități de business.

Lucrurile sunt mai clare și se pot înscrie mai ușor pe o traiectorie ascendentă atunci când în ecuație intervin profesioniștii, antreprenorii sau comunitățile, care au depășit crize și situații de incertitudine și care pot oferi sprijin și know-how celor ce abia fac primii pași în afaceri.

Una dintre cele mai importante lecții de business din ultimele luni a fost cea legată de puterea lui ”împreună”. Pandemia nu mai este despre individualitate, ci despre comunitate. Dincolo de a căuta profitul imediat, cei care s-au orientat spre a întinde o mână de ajutor micilor antreprenori sau companiilor aflate în situații complicate, au avut infinit mai mult de câștigat. Echipa noastră și-a continuat misiunea de a sprijini antreprenorii și mediul de afaceri  în toată această perioadă dificilă. Am inițiat acțiuni concrete și platforme digitale care au susținut atât interacțiunea între antreprenori– unul dintre pilonii de bază ai business-ului de succes fiind networkingul de calitate –  cât și educația antreprenorială.

În clipa în care networking-ul nu a mai fost posibil offline, majoritatea s-a mutat pe platformele online, în căutarea conexiunii și a ghidajului din partea celor mai experimentați. Pentru a facilita educația antreprenorială și interacțiunea cu mentori de business, am lansat MentorsHub, o miniserie de emisiuni suport, menită să îi orienteze pe antreprenori și freelanceri în afaceri. Prin intermediul modelelor de succes, a sesiunilor interactive de Business Coaching și mentorat, a studiilor de caz concrete, fiecare ediție este  concepută așa încât să-i încurajeze și să îi determine pe cei ce încă „stau pe gânduri” să ia deciziile potrivite.

Este esențial ca antreprenorii să descopere soluții de dezvoltare a afacerilor, idei și povești de viață, evoluții ale unor business-uri devenite de succes, pornite de la zero, de oameni indrăzneți. Am putut aduce, virtual, mai aproape antreprenori, tineri și freelanceri, soluții de dezvoltare personală dar și povești de viață, care contribuie activ la maturizarea și dezvoltarea spiritului antreprenorial.

Pentru că din „echiparea standard” a unui om de afaceri de succes nu poate lipsi educația financiară, din emisiunile miniseriei nu lipsesc episoadele care ne învață cum trebuie cheltuiți banii și cum îi punem să lucreze în favoarea noastră.

Dincolo de distanțarea socială care a împiedicat și încă împiedică interacțiunea directă, criza generată de pandemie a redefinit multe procese, iar unul dintre cele mai importante este cel de vânzări. Adaptabilitatea este noua ideologie, iar procesul de vânzare i se supune întrutotul. Oricine rămâne ancorat în vechile obișnuințe, este condamnat să piardă. Consumatorul și-a schimbat mult preferințele și modul în care caută produsele și serviciile. Chiar și ”recompensele” s-au schimbat. Și, cel mai important, fiecare domeniu în parte are propriile lui reguli redefinite. Așa încât tot exemplul de bune practici rămâne cheia pentru reușită.

Și pentru că una dintre tendințele amplificate de pandemie este digitalizarea și expansiunea segmentului de streaming online, alături de specialiști, voci recunoscute din cele mai importante sectoare ale economiei, care au sintetizat experiența lor într-o carte coordonată de Adrian Cioroianu,„Vânzări 2.0, Punct și de la Capăt”, am produs o miniserie de emisiuni pentru educația în activitatea de vânzări. I-am invitat pe cei 20 de coautori, care pe baza expertizei și a know-how-ului lor, și-au expus viziunea asupra viitorului domeniului vânzărilor în România pentru a le fi de ajutor celor aflați la început de drum în business.

Astfel, cartea câștigătoare în pandemie este plus-valoarea adusă în comunitate și mâna întinsă celor care au nevoie de mentorat și ghidaj. Mai mult ca niciodată, valorile după care ne conducem au devenit un far călăuzitor pentru întreaga societate, iar cei care nu se adaptează, nu vor supraviețui.

În acest domeniu – ca și în altele – obiectivele, planul de business, oamenii cu care lucrezi și tehnologia pe care o utilizezi, sunt elemente definitorii pentru eșec sau succes. În plus, este necesar să te înarmezi cu suficientă răbdare, cumpătare si perserverență.

Nu cred în rețete universale, dar cred în muncă, consistență, pasiune, perseverență și un proces de învățare continuu care să sprijine procesul de creștere chiar și într-un an provocator, așa cum a fost 2020.

Despre autor

Constantin Paraschiv este antreprenor și fondatorul BiziLive Tv, prima televiziune digitală dedicată mediului de afaceri. După mai bine de 17 ani de când a început prima afacere și cu experiența acumulată în mai multe industrii, Constantin Paraschiv a ales să susțină antreprenorii, ONG-urile și afacerile la început de drum prin programele educative pe care le  produce și prin intermediul cărora sunt promovate parteneriatul, onestitatea, inovația și excelența în educație.