Premierul a participat la a treia reuniune lunară a Comitetului Interministerial pentru debirocratizare (DEBIRO).

„Trebuie să gândim din perspectiva cetăţeanului întreaga arhitectură instituţională şi întreg procesul de simplificare, de digitalizare. Trebuie să facem o analiză a întregii legislaţii secundare, pe lângă legislaţia în sine, trebuie o analiză foarte serioasă a legislaţiei secundare, care e compusă din hotărâri de guvern, ordine de ministru, ordine de preşedinţi de agenţii”, a declarat Ludovic Orban în data de 27 noiembrie.

Cum trebuie realizat procesul de simplificare

Acesta a adăugat că, din păcate, de multe ori contează mai mult o adresă trimisă de un director general sau de un secretar general, decât un text de lege sau un text de hotărâre de Guvern.

„Procesul de simplificare trebuie realizat prin reducerea la maximum în reglementările, în special în reglementările de ordin secundar, a acelor proceduri care nu sunt necesare, care sunt inutile, care nu sunt făcute decât pentru a complica drumul pe care trebuie să-l parcurgă cetăţeanul pentru a-şi obţine drepturi, pentru a beneficia de un serviciu.

Deci, trebuie să gândim lucrurile în toate aspectele vieţii, plecând, de exemplu, de la evenimentele de viaţă, certificat de naştere, certificat de căsătorie, după aia obţinerea documentelor, cum sunt paşaportul, permisul de conducere, înmatricularea maşinii.

De asemenea, trebuie gândită din perspectiva diferitelor momente: angajare – aici Ministerul Muncii pregăteşte un proiect de digitalizare a relaţiilor de muncă, care este un proiect extrem de important, pe care foarte mulţi oameni îl aşteaptă, accesarea drepturilor ca şi salariat, cum e şomajul tehnic sau şomajul. Şomajul tehnic, de exemplu, l-am acordat foarte simplu: prin aplicaţie online şi, practic, beneficiarul nu a trebuit să efectueze demersuri”, a adăugat Ludovic Orban.

Premierul a susținut că trebuie reglementate lucrurile şi în ceea ce priveşte relaţia cu persoanele juridice, cu companiile, cu organizaţiile neguvernamentale, cu profesiile liberale, astfel încât să fie „foarte simple, foarte clare, foarte uşor verificabile”.

De asemenea, acesta a subliniat că, pe lângă digitalizare, care este „tratamentul cel mai bun” pentru a îmbunătăţi relaţia dintre instituţiile publice şi cetăţean, trebuie avute în vedere soluţii de debirocratizare şi pentru cei care nu accesează mediul online.

Importanța digitalizării

Ludovic Orban a transmis digitalizarea în continuare a Registrului Comerţului este foarte importantă, la fel şi digitalizarea ANAF.

„Astfel încât, practic, toată interacţiunea cu mediul de afaceri şi cu plătitorii de taxe şi impozite să fie o interacţiune online, pentru că acolo lucrurile sunt mult mai simple. De asemenea, interoperabilitatea între marile baze de date, care sunt deţinute de sistemele publice, este fundamentală, astfel încât omul, când se duce, să se ducă la o singură instituţie, nu să fie trimis de instituţia respectivă la alte şapte instituţii, ca să îşi obţină adeverinţe, certificate şi alte categorii pentru care pierde timp, bani, energie. Orice informaţie care este deţinută de o altă instituţie publică trebuie să poată să fie accesată de instituţia publică care furnizează serviciul sau asigură aplicarea dreptului pe care îl primeşte cetăţeanul”, a transmis premierul.

Șeful Executivului a punctat şi faptul că administraţia trebuie să fie formată din funcţionari care sunt selectaţi doar prin concurs şi pe baza competenţelor profesionale, inclusiv cele digitale.

„Concursurile nu mai trebuie organizate doar de conducătorii de instituţii, trebuie implicat mediul profesional, trebuie implicate universităţile, în stabilirea criteriilor, iar un funcţionar trebuie să fie evaluat doar după performanţele pe care le are, după competenţele pe care le are şi, până la urmă, după capacitatea de a rezolva problemele oamenilor, iar competenţele digitale trebuie să devină o regulă pentru orice persoană care lucrează în administraţie”, a conchis premierul.