Daniel David spune că scopul acestui program este de a veni în sprijinul părinților care lucrează până târziu și nu au cu cine să își lase copiii după terminarea orelor. În prezent, elevii din ciclul primar finalizează cursurile la prânz, ceea ce creează dificultăți pentru părinții cu un program de muncă obișnuit, de la 9:00 la 17:00.
Daniel David: Profesorii vor fi plătiți suplimentar
Ministrul a ținut să precizeze că nu se va institui o obligație ca toți profesorii să stea în școală până la ora 17. Implicarea acestora în activitățile extinse va fi voluntară și va fi remunerată separat de norma didactică de bază. El a subliniat că este vorba despre un proiect pilot și că interpretările conform cărora profesorii ar fi obligați să rămână opt ore pe zi în instituțiile de învățământ sunt eronate.
„Nimeni nu vrea să vă țină de la 8 la 17 în școală. Cele opt ore au fost interpretate greșit. Eu vorbeam de cele opt ore pentru a fi dedicați procesului educațional.
Programul se va implementa acolo unde există resurse și va implica plată pentru cadrele didactice care participă”, a declarat Daniel David.
Un răspuns la o realitate socială complicată
Inițiativa „Școală de la 8 la 17” vine ca răspuns la o realitate socială tot mai frecventă: părinți care nu pot să își supravegheze copiii în a doua parte a zilei, în lipsa sprijinului din partea rudelor sau bunicilor, cum se întâmpla în trecut.
Ministrul Educației a punctat că soluția nu este ignorarea problemei, ci găsirea unui mecanism eficient care să asigure siguranța și dezvoltarea copiilor în afara orelor clasice de predare.
În esență, programul vizează nu doar supravegherea elevilor, ci și organizarea unor activități educative complementare, care să contribuie la dezvoltarea lor armonioasă. Cu această măsură, Ministerul Educației încearcă să coreleze programul școlar cu realitățile din piața muncii și nevoile familiilor moderne.
Ce urmează
Iată următorii pași propuși de David:
- Creșterea numărului de ore de activități didactice în învățământul preuniversitar, minimum până la nivelul valorii medii la nivel european/OECD. Ministerul va face o analiză și va diferenția aplicarea în funcție de mediul de lucru, ciclul de educație și de fragmentarea normei la mai multe unități școlare.
- Creșterea limitării legale a normei didactice în învățământul universitar, de la 16 la 18 ore convenționale, pentru a susține universitățile să se încadreze în bugetul alocat.
- Analiza degrevărilor de normă și acordarea lor, de regulă, din timpul nondidactic al normei.
- Analiza numărului efectiv de ore, raportat la numărul normat de ore din cadrul unui post didactic.
- Plata cu ora se va raporta la timpul total de lucru (40 de ore pe săptămână), pentru a se evita situația în care o oră la plata cu ora costă mai mult decât o oră din norma didactică.