Daniel David a insistat că situația este una gravă și nu reprezintă niciun fel de exagerare sau tentativă de dramatizare, ci o realitate care necesită acțiuni urgente.

Daniel David: „Focul trebuie stins, nu căutăm vinovați”

Într-o conferință de presă susținută joi, ministrul a comparat actuala criză economică cu o casă cuprinsă de flăcări, subliniind că prioritatea este stingerea incendiului, nu identificarea vinovatului. El a transmis că, deși înțelege nemulțumirile cetățenilor care nu se simt responsabili pentru actualul deficit, soluția nu este pasivitatea, ci intervenția rapidă. În opinia sa, țara riscă un blocaj dacă nu se adoptă măsuri urgente și coerente pe termen scurt.

”Ţara, aşa cum a spus-o premierul, de mai multe ori, este în situaţie de criză. Nu este de glumă. Nu ne prefacem, nu încercăm să dramatizăm. Este în situaţie de criză. Dacă nu se iau măsuri şi nu aşa, pe termen mediu şi lung, pe termen scurt, ţara se blochează. Eu văd diverse discuţii pe care le consider justificate.

Văd oamenii şi prieteneni ai mei pe care îi ştiam înainte să fiu mistru şi îmi spun ok, dar eu n-am contribuit la criza asta. Nu eu am creat deficitul şi aşa este.

Problema este că atunci când eşti într-o casă în care arde acoperişul, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să încerci să stingi focul. Sau să ieşi din casa respectivă, ceea ce nu-i cazul, că avem o ţară pe care trebuie să o apărăm, şi nu să stai să te cerţi cine a pornit focul. Că până ne certăm cine a pornit focul, pică peste noi acoperişul”, a arătat ministrul Educaţiei într-o conferinţă de presă.

Educația și cercetarea, protejate de disponibilizări și reduceri salariale

Daniel David a precizat că, în ceea ce privește educația și cercetarea, nu se discută despre concedieri sau diminuări salariale. Aceste două domenii sunt esențiale pentru viitorul țării și trebuie să fie tratate cu responsabilitate, chiar și în contextul măsurilor bugetare dure. Ministrul a declarat că această poziție este una fermă și reprezintă o linie roșie pentru el.

”Eu am spus foarte clar şi pentru mine e un lucru foarte important, ca ministru, că în domeniile noastre, educaţie şi cercetare, nu discutăm despre dat oameni afară şi nu discutăm despre modificarea de salarii. Asta, pe termen scurt, este o linie foarte importantă pentru mine. Pe termen mediu, iarăşi este foarte important pentru mine, când lucrăm la legea salarizării unitare, să ne respectăm angajamentele făcute deja în alte acte normative”, a arătat ministrul.

Pe termen mediu, a subliniat importanța respectării angajamentelor deja asumate prin acte normative, inclusiv cele legate de legea salarizării unitare. Așteaptă, astfel, ca viitoarea lege să includă explicit prevederea ca salariul debutantului din învățământul preuniversitar să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie.

Obiective clare până în 2030: investiții în educație și cercetare

Ministrul Educației a subliniat, de asemenea, că România nu mai poate amâna aplicarea unor angajamente vechi, precum alocarea a 1% din PIB pentru cercetare și 15% din bugetul general pentru educație. Aceste obiective trebuie atinse cel târziu până în anul 2030. În opinia sa, criza actuală trebuie să fie momentul în care se iau decizii curajoase și se pun în aplicare reforme structurale pentru modernizarea reală a sistemului educațional și de cercetare din România.