Freon mașină. Cum să ai grijă de aerul condiționat din mașină?

Freon mașină. Aerul condiționat din autoturism nu este doar un lux în zilele călduroase, ci un element esențial care influențează atât confortul, cât și sănătatea celor aflați în mașină.

Specialiștii în domeniu avertizează asupra importanței unei întrețineri regulate și corecte a sistemului de climatizare pentru a preveni disfuncționalități costisitoare și riscuri pentru sănătate.

aer conditionat
SURSA FOTO: Dreamstime

Câte tipuri de freon sunt?

Un aspect foarte important ține de tipul de freon folosit în instalație. În prezent, există două variante principale: freonul R-1234YF, utilizat în autoturismele produse după 2017, care este ecologic și conform cu normele europene stricte, și freonul R-134A, regăsit în mașinile fabricate între 1995 și 2017.

Din cauza impactului său asupra mediului, R-134A va fi eliminat treptat, pe măsură ce parcul auto se înnoiește. Este important să știți că aceste două tipuri de freon nu pot fi amestecate sau înlocuite fără o verificare atentă.

„Iată câteva observații legate de folosirea aerului condiționat în sezonul cald și întreținerea instalațiilor de climatizare.

Este bine de știut că și instalația de climatizare este un element important al autovehiculului, care trebuie să beneficieze de atenție pentru a fi evitate probleme spontane sau care ar putea implica anumite costuri nedorite.

Există două tipuri de freon, și anume tip R-1234YF, care se folosește la mașinile fabricate după anul 2017, un gaz sigur și prietenos cu mediul, reglementat printr-o directivă europeană, și tip R-134A folosit pentru autovehiculele produse între 1995 și 2017, gaz care se va elimina din folosință odată cu schimbarea parcului auto.

Cele două tipuri de freon NU sunt compatibile”, spune RAR.

Cum să întreții sistemul de climatizare?

Pentru a păstra sistemul de climatizare în stare optimă, experții recomandă verificări anuale, de preferat înainte de sezonul cald, realizate exclusiv în service-uri autorizate, cu personal specializat.

Astfel, veți putea verifica nivelul de freon și starea filtrului de polen, care dacă este neglijat, poate duce la acumularea de praf, bacterii și mirosuri neplăcute – toate acestea având potențial nociv pentru sănătatea căilor respiratorii.

Costurile pentru aceste verificări și eventualele reumpleri cu freon variază între 300 și 1000 de lei, în funcție de service.

În privința utilizării aerului condiționat, experții recomandă menținerea unei temperaturi între 20 și 24 de grade Celsius pentru a evita un șoc termic între interior și exterior, dar și pentru a limita consumul de carburant.

Modul „auto” este de asemenea indicat, fiind cel mai eficient din punct de vedere energetic.

”Verificați instalația de climatizare o dată pe an, recomandabil înaintea începerii sezonului cald, doar în serviceuri autorizate și care au personal specializat. Solicitați verificarea cantității de freon. Verificați filtrul care concură la buna funcționare a climei. Dacă neglijați aceste aspecte riscați îmbâcsirea filtrului de polen, depuneri de praf sau pietricele, încărcarea cu bacterii și mirosuri nedorite care pot avea efecte nocive asupra căilor respiratorii.

Verificările și reumplerea cu freon a climei auto, în funcție de serviceul ales, variază între 300 și 1000 de lei.

Ca și utilizare a aerului condiționat, este recomandat să-l mențineți pornit la o temperatură cuprinsă între 20 și 24 de grade Celsius, pentru ca diferența între temperatura de afară și cea din interior să nu fie exagerat de mare, și pe modul ”auto”, pentru a evita creșterea consumului de combustibil.

Drumuri bune, răcoare și aer respirabil să aveți!”, se arată în postarea de pe pagina de Facebook a Registrului Auto Român.

Poți răcori mașina și fără aer condiționat

Când temperaturile de afară urcă vertiginos, interiorul unei mașini parcate la soare se poate transforma rapid într-un cuptor, ajungând chiar și la valori de peste 100°C.

Pe lângă disconfortul extrem, această situație poate pune în pericol siguranța pasagerilor sau a animalelor de companie lăsate în autoturism.

Din fericire, există câteva metode simple și eficiente prin care poți reduce căldura din habitaclu, chiar dacă mașina ta nu are aer condiționat.

  • Alege un loc strategic de parcare

Primul pas pentru a limita acumularea de căldură este să parchezi mașina în locuri umbrite. Deși poate implica un mic efort suplimentar, cum ar fi să mergi puțin mai mult pe jos, umbra ajută mult la menținerea unei temperaturi suportabile în interior.

  • Ventilația naturală, un aliat de nădejde

Un truc util este să lași geamurile ușor întredeschise atunci când mașina este parcată. Aceasta permite circulația aerului și previne acumularea excesivă a căldurii. Atenție, însă: dacă faci acest lucru în timpul deplasării, poate crește consumul de combustibil.

  • Răcorește rapid cu ajutorul apei reci

Un alt mod simplu de a reduce rapid temperatura este să pulverizezi apă rece în habitaclu. Poți folosi o sticlă cu pulverizator umplută cu apă din frigider pentru a uda volanul, scaunele și alte suprafețe din interior. Acest procedeu produce o senzație plăcută de răcoare imediat.

Umezirea unor lavete cu apă rece și poziționarea lor pe gurile de ventilație poate transforma aerul cald care circulă prin ele într-un aer mai răcoros. Acest sistem imită pe scurt funcționarea unui aparat de aer condiționat, ajutând la menținerea unui climat mai confortabil pe durata călătoriei.

Parasolarele și foliile auto sunt aliați de preț pentru reducerea efectului de seră din mașină. Montate pe geamuri, acestea reflectă razele soarelui și limitează încălzirea habitaclului, făcând o diferență semnificativă în zilele toride.