Legea Cashback crește numărul de POS-uri în România. Solicitările comercianților a crescut de 7 ori în luna ianuarie

Global Payments, cel mai mare furnizor de servicii și tehnologie de plată din lume, a înregistrat, doar în luna ianuarie a acestui an, de 7 ori mai multe solicitări de instalare POS-uri și software pentru acceptarea plăților cu cardul, decât în aceeași lună din 2022. Practic, numărul cererilor înregistrate în jumătate de an, în 2022, s-a concentrat într-o singură lună, în 2023.

În luna ianuarie, 95% dintre solicitările de POS-uri Global Payments și GP tom (aplicație care transformă telefonul sau tableta în POS mobil) au venit de la firme mici, iar restul de la firme medii. Cele mai multe sunt magazine alimentare sau mixte, magazine de piese auto și service-uri,  restaurante, baruri sau cafenele.

Firmele mici și mijlocii reprezintă peste 99% din totalul întreprinderilor din România și angajează două treimi din totalul salariaților, fiind un segment cheie în economia locală, dar și în creșterea gradului de educație și de incluziune financiară a comunităților locale, în special în zona rurală, unde o mare parte a populației nu are acces la infrastructură pentru a utiliza cardurile bancare ca metodă de plată.

„Încă de la apariția Legii Cashback în România, în 2017, printre obiectivele principale s-au numărat digitalizarea IMM-urilor, creșterea gradului de bancarizare și reducerea dependenței de numerar în zonele rurale și în orașele mici. Aceste efecte benefice ale legii sunt vizibile acum, odată cu reducerea pragului la 10.000 de euro/an, cifră de afaceri pentru comercianți.

În acest moment, 70% dintre solicitările înregistrate de Global Payments provin de la firme care își desfășoară activitatea în zone mai puțin digitalizate. Acestea sunt interesate, în special, de rapiditatea cu care răspundem nevoii lor de a-și instala terminale electronice de plată, de costuri, în special în retail, pentru că se realizează tranzacții multe, dar cu valoare mică, dar și de soluțiile alternative de conexiune sau de amplificare a semnalului de date. Noi avem posibilitatea de a instala și terminale cu conexiune Ethernet sau prin conexiune Wi-Fi, acolo unde sunt semnalate probleme”, a declarat Cătălin Moise, Country Manager Global Payments România.

Cele mai multe cereri provin din județele Ilfov, Prahova, Dâmbovița, Galați sau Bistrița-Năsăud

Cele mai multe cereri de terminale electronice de plată Global Payments provin din județele Ilfov, Prahova, Dâmbovița, Galați sau Bistrița-Năsăud. Un număr important de solicitări a venit prin sucursalele băncii partenere pentru care Global Payments oferă servicii de plată prin card, prin aplicații și canale online sau prin social media.

„Comercianții manifestă un interes tot mai mare pentru aplicația GP tom, care transformă telefonul mobil în POS. La finalul anului trecut înregistram aproximativ 4000 de dispozitive mobile pe care funcționa aplicația GP tom.

Datele arată că aproape 95% dintre tranzacții sunt contactless și se fac la magazinele alimentare și supermarketuri, la hoteluri și resort-uri, la restaurante și fast-food-uri, în magazinele de piese auto sau la cabinetele stomatologice. Încă de când am lansat această soluție de plată în România, în 2021, am observat o tendință de creștere pe plan local a preferinței pentru plăți electronice. În portofoliul nostru există, în acest moment peste 220 de categorii de comercianți care folosesc soluțiile noastre de plată electronică, fie că sunt GP tom sau POS-uri”, declară Ionela Mitran, Deputy Sales Director, Global Payments România.

Conform unei analize realizată de Global Payments pentru anul 2022, românii și-au păstrat afinitatea pentru tranzacțiile electronice dobândită în perioada pandemiei, ajungând să realizeze plăți cu cardul în valoare de peste 6,3 miliarde de lei (6,349 mld. lei), cu 84 de milioane de lei mai mult decât în anul anterior. În total, românii au realizat în 2022 peste 53 de milioane de tranzacții electronice, cu 12% mai mult decât în 2021, când s-au înregistrat aproximativ 47 de milioane de plăți cu cardul.

Cererea pentru sisteme de acceptare a plăților a fost evidentă și în 2022, semnalând o nevoie crescută pentru servicii digitale, ca urmare a schimbării comportamentului de plată al consumatorilor, mult mai orientați către plățile contactless și online. Numărul clienților din România care dețin terminale Global Payments de acceptare a plăților cu cardul sau aplicații care le transformă telefonul sau tableta în POS-uri mobile (GP tom) a crescut anul trecut cu 27%, ajungând la peste 14.000 de comercianți.