Marți, 3 mai, a avut loc o conferință de specialitate în care Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) a adus în discuție subiectul mașinilor second hand.

Mai exact, acesta susține că este nevoie de o formulă astfel încât mașinile vechi și motorizările poluante să înceteze la nivel național, el făcând referire la situația din Europa, care funcţionează cu taxe pe carbon.

Totodată, el a subliniat faptul că viitorul reprezintă zero emisii și este nevoie de soluții concrete în acest sens. Dan Vardie precizează că mașinile electrice au un rol cheie la acest moment, însă în România, multe persoane preferă să achiziționeze o altă mașină second hand în loc să facă o schimbare benefică pentru mediu.

El a mai precizat că a discutat acest subiect și cu ministrul Mediului, alături de care caută o strategie astfel încât această situație să ia sfârșit.

Cum vor fi eliminate mașinile second hand?

„Resursele de litiu şi nichel sunt nelimitate şi pe baza lor se pot produce anual 13 milioane de maşini electrice. Lucrurile s-au accelerat în domeniul electromobilităţii. Viitorul este zero emisii şi nu pare să existe o altă soluţie. Maşina electrică este o maşină care este propulsată eminamente electric. Discuţia care se naşte este legată de cum aducem, respectiv cum înmagazinăm energie electrică la bordul automobilului. APIA este foarte activă vizavi de programe privind înnoirea parcului auto.

Am avut discuţii cu ministrul Mediului, care este un om onest care vrea să facă lucruri. Am fundamentat împreună cu colegii de la ACAROM o strategie ce poate da predictibilitate acestor programe. Credem că trebuie găsită o formulă ca invazia aceasta de maşini vechi şi de motorizări poluante să înceteze. Noi nu putem să acceptăm un lucru: Biblia din punct de vedere ecologic se numeşte CO2. Totul se reduce la CO2. Toată Europa funcţionează cu taxe pe carbon la maşini şi asta nu e o noutate”, a spus Vardie.

În ceea ce privește eventualele soluții, experții APIA susțin că poate fi vorba despre reintroducerea unei taxe de înmatriculare sau actualizarea impozitului anual, astfel încât șoferii să fie practic nevoiți să renunțe la achiziția unei mașini second hand.

România, la un pas de un dezastru ecologic

Experții mai spun și că, spre deosebire de anul 2009, acum situația este și mai gravă, România aflându-se la un pas distanță de un dezastru ecologic.

„În 2009, vechimea medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani, în 2022 aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent. Acest lucru este foarte grav, arată cât de aproape suntem de un dezastru ecologic, în condiţiile în care dezastrul demografic a avut deja loc pe fondul siguranţei rutiere deficitare. Pentru evitarea înrăutăţirii acestei situaţii, APIA vine cu o serie de propuneri şi idei către ministere şi organismele guvernamentale.

APIA sprijină orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră în parcul auto naţional, precum reintroducerea unei taxe de înmatriculare şi actualizarea impozitului anual, ambele bazate pe criterii mediu (emisii de CO2 şi norma de poluare a maşinii).

O altă idee ar fi implementarea unui mecanism prin care să se accelereze retragerea din circulaţie a autovehiculelor vechi, în virtutea angajamentului din PNRR care prevede eliminarea din circulaţie a 250.000 de autovehicule uzate, fie prin stimularea financiară a casării, fie prin fiscalizarea suplimentară a maşinilor foarte vechi. Însănătoşirea şi întinerirea parcului auto din România este un obiectiv primordial”, susţin experţii.

Țările care susțin viitorul automobilelor verzi

Sectorul auto mai are însă și alte probleme, printre care se numără vârsta înaintată a parcului auto, mortalitatea ridicată înregistrată în traficul rutier sau gradul de poluare consemnat în marile aglomerări urbane, imputabil în mare măsură parcului învechit, mai precizează organizația.

Experții dau exemplu situația din Norvegia, care care în plan ca în următorii trei ani să achiziționeze doar automobile verzi. De asemenea, planuri similare sunt și în Anglia sau Germania.

„De exemplu, Norvegia îşi propune ca, până în 2025, să fie cumpărate doar automobile verzi, Anglia şi Germania propun ca, până în 2035, să scoată tot ce este poluant din oferta. În acest sens, putem enumera deja câţiva producători care achiesează la aceasta orientare: Jaguar, Volvo, Ford etc.”, susţin specialiştii Asociaţiei.

Menționăm faptul că și Comisia Europeană are în plan ca până în anul 2030 să reducă cu până la  55% emisiile de CO2 provenite de la autovehiculele noi vândute din Europa, faţă de anul 2021 şi să elimine complet aceste emisii ale maşinilor noi, până în 2035.