Anthony Patt, profesor la departamentul de știință a sistemelor de mediu din cadrul Institutului Federal de Tehnologie din Elveția, consideră că actualii combustibili fosili utilizați atât pentru încălzire, cât și pentru transport, ar trebui înlocuiți cu energie electrică regenerabilă. În niciun caz, spune el, nu trebuie folosită energia cu hidrogen, arată futurism.com. 

„Una dintre cele mai serioase amenințări la adresa planurilor actuale privind energia curată este anunțarea hidrogenului ca ”prieten al energiei curate”, a scris Patt.

Hidrogenul funcționează mai degrabă ca un purtător de energie, decât ca sursă de energie

Principala obiecție a lui Patt este că hidrogenul funcționează mai degrabă ca un purtător de energie, decât ca o sursă de energie și poate fi creat în trei moduri. Hidrogenul gri, care este cel mai frecvent produs, creează emisii de dioxid de carbon și metan, ceea ce contravine planurilor ecologice.

Hidrogenul albastru este fabricat din gaze naturale și, de asemenea, reprezintă o soluție proastă pe termen lung. Iar hidrogenul verde, deși nu produce emisii, este produs prin electroliza apei, folosind electricitate. Prin urmare, susține Patt, de ce să nu fie folosită direct electricitatea regenerabilă?

De ce hidrogenul este atât de mult promovat

Dacă hidrogenul nu este atât de ecologic cum se vede, de ce este atât de mult promovat? Patt spune că strategia UE privind hidrogenul susține hidrogenul ca fiind purtător de energie esențial pentru transportul terestru și încălzire și ar urma să fie alocate miliarde de euro pentru infrastructură și planificare de finanțare publică.

Acest nivel de entuziasm, spune expertul, se datorează tocmai industriei combustibililor fosili.

Lobby-ul european al hidrogenului cheltuiește peste 50 de milioane de euro anual

„Lobby-ul european al hidrogenului cheltuiește peste 50 de milioane de euro anual”, a scris Patt. „Este ultima și cea mai bună șansă de supraviețuire a industriei combustibililor fosili”, adaugă el.

Există o dezbatere legitimă pe tema hidrogenului și a bateriilor și, deși acestea din urmă câștigă teren, problema este departe de a fi rezolvată. CEO-ul Tesla, Elon Musk, nu pierde nicio ocazie de a critica sau ironiza vehiculele cu hidrogen.

Scopul principal al folosirii hidrogenului ar fi transformarea mașinii într-un vehicul cu emisii ultra-scăzute. Odată cu arderea hidrogenului, vehiculul ar emite în mare parte doar vapori de apă.