Capital scria ieri, în premieră și în exclusivitate, că Euroins a trimis angajaților două note interne prin care se schimba complet interpretarea legii RCA. În urma sesizărilor făcute de mai multe service-uri, dar și a textulului apărut în Capital, conducerea Euroins a decis, în acord Autoritatea de Supraveghere Financiară, să dea înapoi.

 

Pe larg despre intențiile Euroins, poziția service-urilor și efectele negative asupra păgubiților, într-un text exclusiv Capital. 

 

Concret, compania controlată de grupul bulgar Eurohold le transmitea angajaților următoarele:

  • oferta de despăgubire se va transmite clienților numai în baza calculației în sistemul specializat DAT.

NR: În actuala interpretare a legii RCA, oferta de despăgubire poate fi stabilită și de către service-uri, „în baza documentelor justificative”, așa cum precizează legea. Limitarea la sistemul DAT ia service-urilor dreptul de a face propria evaluare, care poate să nu coincidă cu cea dată de sistem, având în vedere că fiecare service are cheltuieli și adaosuri specifice. Modificarea adusă de Euroins vine în contextul în care atât firmele de asigurări cât și președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, au arătat că pe piață se poate observa o creștere alarmantă a costurilor impuse de service-uri, creștere ca ar putea conduce, în final, la majorarea prețurilor RCA. Asupra articolului de lege care dă unităților service posibilitatea de a face propria evaluare au existat multe discuții, însă nici Autoritatea de Supraveghere Financiară și nici alte instituții nu au dat o interpretare oficială. Nu a făcut-o nici măcar BAAR, organizația care reprezintă firmele de asigurare ce vând RCA. Euroins este prima firmă care ia decizia să meargă pe această variantă, singura folosită înainte de schimbarea legii, în 2017. O prevedere cu același scop este inclusă și într-un  proiect de lege ce propune introducerea unei referințe pentru ora de manoperă. Detalii AICI. 

  • Despăgubirea pentru lipsa de folosință(nr: mașina la schimb plătită, conform legii, de asigurător, pe perioada cât automobilul lovit este în service)  va fi calculată în funcție de prețul mediu al zilei de închiriere pentru categoria de automobil specificată.

NR: În actuala interpretare a legii, service-urile pun la dispoziția clienților mașini la schimb, despre care spun că sunt din aceeași categorie cu cea aflată în reparații și decontează, ulterior, la asigurător. Calculul nu este realizat, deci, doar de către asigurător, așa cum impune Euroins. Și pe această temă au fost discuții, neclarificate și există, în același proiect de lege, o prevedere care să limiteze costurile. 

 

Notă la notă. Euroins dă înapoi după discuții cu ASF

Astăzi, Euroins a transmis angajaților o altă notă internă, care, practic, anulează deciziile luate luni, revenind astfel în legalitate, după discuții cu ASF. Publicăm mai jos respectiva notă

 

 

ASF urmează să dea comunicat oficial

Anunțul privind decizia Euroins urmează să fie făcut și de către ASF, printr-un comunicat de presă. Vă prezentăm mai jos, în premieră, și declarația de la care va pleca acest comunicat.

” În urma informatiilor parvenite la ASF, pe multiple canale de comunicare, care semnalau posibile abateri de la reglementările în vigoare ale societății Euroins, în ceea ce privește instrumentarea și lichiditatea daunelor pentru polițele RCA, am convocat în regim de urgență conducerea societății pentru clarificări. După analiza datelor și informațiilor, conducerea societății Euroins a înțeles posibilul impact negativ care ar fi putut avea loc în situația existenței deciziilor proprii și a hotărât transmiterea în cursul zilei de astăzi, 28.11.2019, a unei instrucțiuni
către toate compartimentele cu atribuții în instrumentarea și lichidarea daunelor, prin care să clarifice modul de operare, astfel încât posibilele abateri de la actele normative incidente să fie evitate. În acest context, un posibil impact asupra consumatorilor a putut fi evitat, în maxim 24h de la strângerea tuturor informațiilor relevante.
Autoritatea ține să transmit consumatorilor de produse de asigurare că este foarte preocupată de conduita în piața asigurărilor și va inteveni în limita legii și a competențelor pe care le are, ori de câte ori constată abateri de la aceasta.”