Royal FrieslandCampina vinde afacerea românească grupului maghiar Bonafarm
Royal FrieslandCampina N.V. a anunțat că a încheiat un acord pentru vânzarea operațiunilor sale din România către Bonafarm Group. Tranzacția include brandul Napolact, precum și fabricile de producție din Cluj-Napoca și Târgu Mureș. Bonafarm este un grup maghiar deținut de omul de afaceri și bancherul Sándor Csányi, unul dintre cei mai influenți miliardari din Ungaria.
Acordul vizează participația deținută de Royal FrieslandCampina în compania românească ce administrează brandul Napolact, operează două fabrici moderne în Cluj-Napoca și Târgu Mureș și are aproximativ 400 de angajați. Finalizarea tranzacției este condiționată de obținerea aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare, inclusiv avizul Consiliului Concurenței din România, fiind estimată pentru sfârșitul lunii decembrie 2025.
Potrivit companiei, “decizia vine în urma unei analize strategice a activităților FrieslandCampina în România și este aliniată cu strategia Diviziei Europene RFC de a se concentra pe piețele sale principale, pe segmente de creștere cu valoare adăugată, pe sinergii la nivelul companiei și pe piețele în care laptele provenit de la fermierii membri Royal FrieslandCampina poate fi valorificat în mod optim”.
Grupul a precizat că, deși subsidiara din România ocupă o poziție de lider pe piața locală a lactatelor, operațiunile acesteia generează sinergii reduse cu portofoliul companiei din Europa și nu utilizează lapte provenit de la fermele membre ale cooperativei Royal FrieslandCampina.
„FrieslandCampina România are o istorie bogată și o poziție puternică pe piața locală, brandul Napolact fiind unul dintre cele mai apreciate din România. Compania este bine condusă de manageri experimentați, susținuți de o echipă de oameni excepționali. Astfel, decizia de a renunța la aceste operațiuni nu a fost luată cu ușurință.
Acest pas ne permite să aliniem mai bine portofoliul european cu strategia noastră de a maximiza valoarea laptelui produs de membrii Royal FrieslandCampina, permițându-ne să ne concentrăm resursele mai eficient. În același timp, tranzacția oferă noi oportunități de creștere pentru afacerea din România și pentru brandul Napolact sub conducerea unui partener cu o prezență regională mai puternică”, a declarat Dustin Woodward, Președintele Royal FrieslandCampina Europa.
„FrieslandCampina România este o companie cu o istorie îndelungată. Suntem convinși de calitatea ridicată a producției, managementul profesionist și de oamenii competenți. Deoarece procesarea lactatelor este una dintre ariile de business strategice ale Bonafarm Group, vedem o oportunitate excelentă de a continua împreună dezvoltarea companiei și a brandului Napolact — valorificând expertiza locală, dezvoltând în continuare facilitățile de producție și continuând colaborarea cu echipa existentă.
Sub rezerva obținerii aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare, intenționăm să investim în creșterea capacității facilităților, să păstrăm relațiile solide și de cooperare cu partenerii comerciali și furnizorii și să contribuim la dezvoltarea industriei lactatelor din România”, a declarat Attila Csányi, CEO al Bonafarm Group.
Despre FrieslandCampina și Grupul Bonafarm
FrieslandCampina activează pe piața din România prin mărcile Napolact, Campina și Dots, oferind o gamă variată de produse, inclusiv lapte de consum, iaurt, brânză, unt și gustări lactate. Dintre acestea, Napolact se remarcă ca cel mai puternic brand al grupului în România, fiind unul dintre cele mai bine vândute branduri de lactate, cu un portofoliu ce cuprinde lapte, iaurturi, brânzeturi, unt și alte produse conexe.
FrieslandCampina este una dintre cele mai mari cooperative lactate din lume, reunind peste 9.400 de ferme membre și 14.600 de fermieri în Olanda, Belgia și Germania.
Grupul Bonafarm reunește mai multe companii specializate în agricultură și industrie alimentară, active atât în producția primară, cât și în procesare. Principalele domenii de activitate ale grupului includ cultivarea plantelor și semințelor, creșterea animalelor (porci, păsări și bovine pentru lapte), precum și producția de carne, lactate și vinuri.