Construcţia gazoductului Nabucco va fi finanţată în proporţie de 70% din credite contractate de consorţiu de la BEI şi BERD, iar restul fondurilor vor fi alocate din surse proprii de companiile participante, contribuţia financiară a Tranzgaz fiind de 417 milioane euro, a afirmat premierul Emil Boc.

El a precizat că acordul interguvernamental pentru realizarea proiectului are o durată de 50 ani şi va intra în vigoare după ce va fi ratificat de toate cele cinci state semnatare, respectiv România, Turcia, Bulgaria, Ungaria şi Austria.

Boc a apreciat că state precum Azerbaidjan, Turkmenistan şi Kazahstan pot fi furnizori ai gazelor naturale livrate către Europa centrală.

România va organiza în perioada următoare o întâlnire cu reprezentanţii Georgiei şi Azerbaidjanului pentru a analiza posibilităţile de exploatare a gazelor naturale din zona Caspică, urmând ca pentru discuţii pe aceeaşi temă să sosească la Bucureşti, în toamna acestui an sau în primăvara anului viitor, şi premierul Irakului.

Acordul politic a fost semnat, luni, la Ankara, de reprezentanţii ţărilor care fac parte din consorţiul Nabucco, respectiv Austria, Ungaria, România, Bulgaria şi Turcia. Germania nu este ţară de tranzit şi nu participă la acord, dar sprijină proiectul.

Următoarele etape ale proiectului includ atât finalizarea unor parteneriate, precum Acordul pentru Sprijinirea Proiectului, incluzând planificarea tehnică detaliată, cât şi evaluările privind impactul social şi de mediu. În paralel, consorţiul Nabucco va începe negocieri cu băncile şi va urmări comercializarea capacităţilor de trasport în cadrul procesului de rezervare de capacităţi.

Acţionarii consorţiului sunt OMV Gas&Power (Austria), MOL (Ungaria), Transgaz, Bulgarian Energy Holding, BOTAS (Turcia) şi RWE (Germania).

Gazoductul urmează să transporte gaze extrase din Asia Centrală, prin Turcia, către Europa Centrală. Conducta va fi construită pe traseul Turcia-Bulgaria-România-Ungaria-Austria şi va avea o lungime totală de 3.296 kilometri.

Realizarea proiectului Nabucco va necesita investiţii în valoare totală estimată de aproape opt miliarde de euro.

Capacitatea iniţială de transport a conductei este de 8 miliarde metri cubi/an şi este proiectată să crească la 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an, până în 2020. Spre comparaţie, consumul anual de gaze al României este de 17-18 miliarde metri cubi.

Lucrările de construcţie urmează să înceapă în 2011, iar intrarea în funcţiune a conductei este preconizată pentru 2014-2015.

Te-ar putea interesa și: