Documentul electronic vine cu funcționalități moderne, cum ar fi semnătura digitală și accesul facil la servicii publice digitalizate, însă prețul acestuia a fost ajustat în urma noilor reglementări fiscale. Autoritățile recomandă cetățenilor să verifice din timp condițiile și documentele necesare pentru eliberarea actului de identitate care îți poate face viața mai ușoară.
Și buletinul este digital…
Cartea electronică de identitate (CEI) este un document modernizat, care include date biometrice, un cip electronic și semnătură digitală calificată. Este compatibilă cu noile sisteme digitale ale administrației publice, permițând acces mai rapid și sigur la servicii precum e-guvernare, sănătate, educație sau administrație fiscală.
Totodată, odată cu intrarea în vigoare a modificărilor aduse cotei TVA de la 1 august, s-au schimbat și tarifele pentru eliberarea documentelor de identitate. Astfel, prețul unei cărți electronice de identitate este acum de 82 de lei, iar cartea de identitate simplă (fără cip) costă 37 de lei.
Plata se poate face direct la sediul care se ocupă de eliberarea și realizarea acestor documente, iar cererea trebuie însoțită de actele doveditoare uzuale: certificatul de naștere, buletinul anterior (dacă există), dovada adresei de domiciliu și, în cazul CEI, consimțământul expres pentru includerea datelor biometrice.
Acces facil pentru cetățeni
Autoritățile au dezvoltat programe și proiecte care au rolul de a promova importanța buletinului digital. Reprezentanții Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Sibiu încurajează cetățenii să opteze pentru cartea electronică, subliniind că aceasta va deveni standardul național în anii următori.
Începând cu luna august, locuitorii județului Sibiu pot solicita cartea electronică de identitate (CEI) în orice localitate din județ, indiferent de domiciliul din buletin. Anunțul vine din partea Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Sibiu, care precizează că măsura a fost luată pentru a facilita accesul cetățenilor la acest serviciu, fără a-i obliga să se deplaseze în localitatea de domiciliu, conform Turnulsfatului.ro.
Se poate depune cerere la oricare dintre cele 21 de birouri de evidență a persoanelor din județ, constituite în localitățile:
- Sibiu,
- Mediaș,
- Agnita,
- Avrig,
- Cisnădie,
- Copșa Mică,
- Dumbrăveni,
- Miercurea Sibiului,
- Ocna Sibiului,
- Săliște,
- Tălmaciu,
- Axente Sever,
- Bazna,
- Dârlos,
- Laslea,
- Orlat,
- Slimnic,
- Șelimbăr,
- Șura Mare,
- Șura Mică,
- Turnu Roșu.
Această nouă regulă se aplică la nivel național, în contextul extinderii treptate a proiectului de emitere a cărților electronice de identitate, parte a digitalizării serviciilor publice. Astfel, cei interesați de obținerea unui buletin electronic se pot adresa oricărui serviciu local de evidență a persoanelor din județul Sibiu, cu condiția ca acesta să fie deja operaționalizat pentru emiterea CEI.
Programări online cu prioritate
Cei care doresc să obțină sau să-și schimbe cartea de identitate pot face o programare online prin platforma oficială hub.mai.gov.ro. De asemenea, unele persoane pot avea parte de beneficii.
Prioritate la programare au persoanele al căror act de identitate a expirat sau va expira în următoarele 60 de zile, precum și tinerii care au împlinit sau urmează să împlinească vârsta de 14 ani în următoarele 30 de zile.
Pentru informații detaliate despre noile tipuri de cărți de identitate și procedurile necesare, cetățenii pot consulta site-ul dedicat www.carteadeidentitate.gov.ro. De asemenea, fiecare direcție de evidență a persoanelor oferă detalii suplimentare pe site-ul propriu pentru cetățenii din județele sau sectoarele respective