Se elimină taxele pentru avizele investițiilor publice. Termene reduse, avizare unică

Se elimină taxele pentru avizele investițiilor publice: Plenul Senatului a aprobat luni, cu 98 de voturi „pentru” și 24 de abțineri, Ordonanța de Urgență 31/2025, care vizează simplificarea radicală a procedurilor de avizare în urbanism și construcții. Actul normativ, inițiat de Ministerul Dezvoltării și amendat în comisiile parlamentare, are ca scop reducerea duratei procesului birocratic cu aproximativ 50% și introducerea unor instrumente legale care să elimine blocajele administrative sistemice.

Ordonanța se adresează atât proiectelor publice, finanțate din fonduri naționale sau europene, cât și celor derulate din fonduri private. Se instituie o procedură unificată de avizare, cu termene clare, comunicare digitală obligatorie și avizare tacită în cazul împrejurărilor de blocaj instituțional.

Se elimină taxele pentru avizele aferente investițiilor publice

Taxele și tarifele pentru obținerea avizelor și acordurilor necesare derulării investițiilor publice sunt eliminate prin una dintre cele mai importante prevederi ale OUG 31/2025.Autoritățile locale și centrale care dezvoltă proiecte finanțate din bugetul de stat sau din fonduri europene nu vor mai achita costuri pentru procedurile de avizare.

Această măsură este menită să reducă poverile administrative ale instituțiilor implicate în dezvoltarea infrastructurii publice și să accelereze procesul de implementare a proiectelor esențiale pentru comunități. Impactul este semnificativ în special în localități cu bugete mici, care deseori ajung să amâne sau să abandoneze proiecte din cauza cheltuielilor colaterale impuse de birocrație.

Conform noilor reglementări, toate documentațiile de avizare vor fi depuse simultan la toate instituțiile implicate. Fiecare instituție va avea 15 zile calendaristice pentru a transmite avizul sau, în cazul refuzului, o justificare temeinică din punct de vedere tehnic și juridic. În lipsa unui răspuns în termen, documentația se consideră avizată tacit.

Pentru faza de autorizare a construcțiilor, termenul maxim este menținut la 15 zile, iar pentru faza de amenajare a teritoriului și urbanism, termenul este de 30 de zile.

Toate avizele obținute în faza de studiu de fezabilitate vor fi valabile până la finalizarea lucrărilor, eliminând astfel nevoia reluării procedurilor la fiecare etapă birocratică.

taxe
SURSA FOTO: Dreamstime

Un singur funcționar responsabil pentru beneficiar

OUG 31/2025 introduce obligația desemnării unui singur funcționar public care va urmări întreaga procedură de avizare și autorizare. Acesta va gestiona dosarul de la întrățirea documentației până la emiterea deciziei finale, având rolul de interfață unică în relația cu beneficiarul.

Această prevedere elimină incoerențele instituționale, scurtează timpul de reacție și crește responsabilizarea administrației publice.

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a afirmat că OUG 31/2025 este „cea mai importantă reformă pe procedura de avizare investițională din ultimii 35 de ani”. Potrivit acestuia, media actuală a duratei dintre certificatul de urbanism și autorizația de construire este de 416 zile pentru proiectele din PNRR și 507 zile pentru cele din programul „Anghel Saligny”, cu unele investiții care depășesc chiar 700 de zile.

„Este vorba despre măsuri pentru eliminarea birocraţiei instituţiilor statului, reducerea termenelor procedurale, introducerea procedurii de avizare tacită şi simplificare a procedurilor. În urma analizei pe care am efectuat la nivelul Ministerului Dezvoltării, a reieşit că înainte de aprobarea acestei ordonanţe, pe investiţiile pe care le derulăm din PNRR, media zilelor între emiterea certificatului de urbanism şi emiterea autorizaţiei de construire este de 416 zile, adică un an şi două luni. La investiţiile din Programul ‘Anghel Saligny’, această medie este de 507 zile, dar sunt şi investiţii care trec şi de 700 de zile. Deci, este foarte clar că avem o birocraţie, inclusiv la nivelul instituţiilor statului. Şi atunci, se propune reducerea termenelor de avizare, inclusiv pentru avizarea PUG-urilor, astfel încât să nu mai avem, ca în cazul Timişoarei, PUG care a fost în avizare 11 ani”, a spus ministrul.

Avizul tacit, o sancțiune pentru pasivitatea instituțiilor

Reprezentanții UDMR și PNL au subliniat că procedura de avizare tacită nu reprezintă un „privilegiu” pentru dezvoltatori, ci o măsură de sancțiune împotriva instituțiilor care nu răspund în termenele legale.

„Vreţi ca planurile urbanistice generale să se facă în 9-10 ani de zile, doar eliberarea avizelor, sau vreţi să se facă o administraţie eficientă şi rapidă?”, a comentat senatorul Csaszar Karoly Zsolt, președintele Comisiei de administrație publică.

Senatorul liberal Cristian Niculescu-Țâgârlaș a adăugat că „nu trebuie ne facem probleme de aprobarea tacită, pentru că ele vor reprezenta o măsură sancţionatorie a celor care nu respectă dispoziţiile legale”.

Simplificarea nu trebuie să compromită controlul

De cealaltă parte, senatorul PSD Ionuț-Ciprian Ciuperceanu a avertizat că orice simplificare trebuie să fie însoțită de garanții privind siguranța construcțiilor, protecția mediului și legalitatea documentațiilor.

„Nu putem permite să pierdem din vedere calitatea, siguranţa construcţiilor sau protecţia mediului. Orice scurtare a termenelor trebuie dublată de digitalizare, transparenţă şi răspundere clară. Autorităţile locale trebuie sprijinite, nu împovărate. Comasare sau transferul unor responsabilităţi fără resurse umane şi financiare suplimentare nu ajută. Este nevoie de investiţii (…), de specialişti bine plătiţi şi proceduri standardizate la nivel naţional”, a spus acesta.

OUG 31/2025 va fi dezbătută în perioada următoare în Camera Deputaților, care este for decizional. Dacă forma actuală va fi menținută, administrația publică din România va beneficia de una dintre cele mai ample reforme ale ultimelor decenii în domeniul avizării, autorizării și planificării urbane.

Senatorul USR Irinel Darău a recomandat consultarea societății civile în forma finală a legii: „să măsoare de zece ori până să taie o dată forma finală, în special legat de aceste aprobări, avize tacite”.

Taxele și tarifele eliminate pentru instituțiile publice, alături de introducerea avizului tacit, digitalizarea procedurilor și desemnarea unui responsabil unic pentru documentații, pot transforma radical modul în care se derulează investițiile în infrastructură, locuire și dezvoltare urbană. Decizia Camerei Deputaților va confirma, sau nu, direcția acestei reforme esențiale pentru modernizarea României.