Uniunea Europeană NU a interzis taxarea bagajelor de mână de către companiile aeriene. Euroverify a identificat mai multe instituții media de renume care fac aceste afirmații amplificate în mai multe limbi pe Facebook, Instagram, TikTok și X.

Afirmații conform cărora Uniunea Europeană a luat măsuri pentru a interzice companiilor aeriene să perceapă taxe pentru bagajul de mână au apărut în toată presa din întreaga lume, declanșând dezinformări pe rețelele de socializare.

Potrivit Euronews, blocul european format din 27 de țări nu a interzis taxele pentru bagajul de mână. Conform sursei citate, există numeroase obstacole înainte ca propunerea să poată deveni lege.

Uniunea Europeană nu a interzis, deocamdată, taxarea bagajelor de mână

Pe 24 iunie, comisia pentru transporturi a Parlamentului European a votat în favoarea unei propuneri care să permită pasagerilor aerieni să călătorească cu două bagaje de mână, fără costuri suplimentare.

Dacă va fi aprobată, legea ar obliga companiile aeriene să permită pasagerilor să călătorească cu un articol personal – cum ar fi o geantă de mână – precum și cu un bagaj de mână mai mare, care cântărește până la 7 kg și măsoară până la 100 cm în lățime, lungime și înălțime combinate, în mod gratuit.

Dimensiunea de 100 cm este puțin mai mică decât dimensiunile maxime actuale ale bagajului de mână permise de majoritatea companiilor aeriene.

Legea a fost blocată ani de zile

Propunerea face parte dintr-o revizuire a unui proiect de lege al UE, din 2004 privind drepturile pasagerilor, care a fost blocat de ani de zile. Polonia, care a prezidat Consiliul UE în primele șase luni ale acestui an, a stabilit ca prioritate progresul în ceea ce privește reforma.

De asemenea, se au în vedere modificări ale regulilor UE care declanșează compensații obligatorii pentru întârzierile zborurilor.

Votul din 24 iunie nu schimbă nimic

Dar, subliniază Euronews, votul din 24 iunie nu schimbă nimic. Înseamnă doar că, în cadrul comisiei pentru transporturi a parlamentului, se dorește eliminarea taxelor pentru bagajul de mână.

Dacă plenul Parlamentului European aprobă, parlamentul va insista asupra acestei schimbări în negocierile cu Comisia Europeană și Consiliul UE, care reprezintă guvernele UE.

Doar atunci când aceste negocieri, cunoscute sub numele de negocieri interinstituționale, se încheie cu un compromis, orice modificări pot intra în vigoare.

Textul de compromis trebuie apoi supus votului atât Parlamentului European, cât și Consiliului înainte de a putea deveni lege.

Guvernele UE se opun schimbării

Interdicția taxării bagajelor de mână va fi, probabil, motiv de dispută între parlament și guvernele UE reprezentate de Consiliu.

Într-o poziție comună de negociere adoptată la începutul lunii iunie, miniștrii transporturilor din UE nu susțin interdicția, în ciuda faptului că unele state, în special Spania, o susțin.

În schimb, aceștia spun că pasagerilor ar trebui să li se permită să ia cu ei gratuit  ”obiecte personale esențiale pe durata călătoriei”, cum ar fi documente de călătorie, medicamente, dispozitive personale, cărți și „mâncare și băuturi adecvate duratei zborului”.

Amenzi de sute de milioane de euro aplicate companiilor aeriene low-cost

Anul trecut, Spania a aplicat amenzi în valoare de 179 de milioane de euro companiilor aeriene low-cost Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian și Volotea pentru „practici abuzive”, inclusiv taxe suplimentare pentru bagajul de mână, obligând companiile să înceteze aceste practici.

Ryanair și Norwegian Air au făcut apel, iar o instanță spaniolă a suspendat temporar amenzile.

Companiile aeriene spun că măsura ar limita alegerea consumatorilor

Poziția miniștrilor transporturilor din UE o reflectă pe cea a companiilor aeriene și a puternicelor lor grupuri de lobby.

Grupul de lobby Airlines for Europe (A4E) a mers până la a „condamna” poziția parlamentului, spunând că aceasta ar „elimina alegerea consumatorilor și ar impune un bagaj de mână tip troler obligatoriu pentru toți pasagerii”.

A4E susține că peste 50 de milioane de pasageri numai în Spania nu au avut nevoie de un bagaj de mână suplimentar anul trecut și au avut „opțiunea de a nu-l include în biletul de avion”.

De asemenea, există temeri că multe companii aeriene low-cost ar putea crește prețurile biletelor pentru a compensa pierderile de venituri din taxele suplimentare.