Interdicție totală a manualelor digitale în ciclul primar din Portugalia

Începând cu anul școlar 2025/2026, Portugalia renunță la utilizarea manualelor digitale în învățământul primar, în încercarea de a proteja procesul de învățare al copiilor din clasele 1-4.

Această decizie, anunțată recent de autoritățile de la Lisabona, a fost motivată de îngrijorările legate de impactul negativ al expunerii îndelungate la ecrane asupra dezvoltării abilităților esențiale de citit și scris, într-o perioadă decisivă pentru elevi.

Portugalia
SURSA FOTO: Dreamstime

Rezultatele evaluării nu justifică utilizarea pe scară largă

O evaluare independentă a relevat că manualele digitale nu au generat îmbunătățiri semnificative în rezultatele școlare, cu excepția unor evoluții sporadice în domeniul istoriei, în învățământul liceal.

Ca urmare, autoritățile au stabilit că, în ciclul gimnazial și liceal, folosirea acestor manuale va fi permisă doar în condiții stricte, printre care se numără o justificare clară de ordin pedagogic, formarea adecvată a cadrelor didactice, supravegherea atentă a utilizării și implicarea activă a părinților.

Această inițiativă a generat reacții mixte în societate. Mișcarea „Mai puține ecrane, mai multă viață” a cerut extinderea interdicției și pentru celelalte niveluri de învățământ, subliniind dificultățile de concentrare ale copiilor în fața numeroaselor distrageri digitale.

În schimb, conducătorii instituțiilor școlare au apreciat această măsură, văzând-o ca pe un pas esențial pentru reducerea dependenței de tehnologie și pentru consolidarea competențelor fundamentale ale elevilor.

Astfel, Portugalia deschide un nou capitol în abordarea educației digitale, încercând să găsească un echilibru între avantajele tehnologiei și nevoile fundamentale ale copiilor aflați la început de drum școlar.

elevi, școală
SURSA FOTO: Dreamstime

Cum stă România la capitolul manuale?

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a explicat la începutul acestui an, în cadrul unui interviu că tranziția spre manualele digitale va fi graduală și bine gândită, cu un accent major pe calitatea conținutului și a formatului.

Chiar dacă nu a fost stabilit încă un buget concret pentru noile materiale didactice, ministrul a subliniat că va aloca resursele necesare pentru a crea manuale care să atragă elevii, să-i provoace să citească cu plăcere și să nu le dea senzația că parcurg o simplă listă de informații.

Planul de digitalizare nu se rezumă la simpla disponibilizare a fișierelor PDF, ci vizează dezvoltarea unor manuale interactive, accesibile pe tablete sau alte dispozitive digitale. Ministrul a confirmat că, în etapa inițială, această schimbare se va concentra pe liceu, urmând ca dacă rezultatele vor fi pozitive, extinderea să includă și celelalte niveluri de învățământ.

Procesul se va desfășura treptat și cu mare atenție la selecția disciplinelor care vor beneficia de această transformare, ținând cont și de preocupările legate de timpul petrecut de elevi în fața ecranelor.