„Ora de fotbal” intră oficial în școli din 2025: disciplina devine opțională pentru clasele primare
Ministerul Educației și Federația Română de Fotbal fac un pas decisiv spre schimbarea modului în care sportul este privit în școală. Începând cu anul școlar 2025-2026, „Ora de fotbal” devine disciplină opțională în clasele pregătitoare și I-IV, marcând un moment istoric pentru învățământul românesc.
Protocolul semnat între Ministerul Educației și FRF aduce fotbalul în peste 500 de școli, cu un curriculum gândit să încurajeze mișcarea, lucrul în echipă și formarea unui stil de viață sănătos. Potrivit anunțului oficial, disciplina se va adresa tuturor copiilor, indiferent de nivelul de pregătire fizică, accentul fiind pus pe dezvoltarea socială, fizică și emoțională, nu pe performanță.
Elevii vor învăța regulile de bază ale fotbalului, vor lucra în echipă și vor deprinde obiceiuri care să îi ajute pe termen lung. Alegerea aparține fiecărui elev, „Ora de fotbal” fiind inclusă doar la cerere, în funcție de resursele școlii.
FRF susține că este o investiție în viitorul sportului românesc
Inițiativa a fost salutată de președintele FRF, Răzvan Burleanu.
„Semnarea acestui protocol cu Ministerul Educației și Cercetării reprezintă un moment important pentru fotbalul românesc și pentru educația copiilor noștri. Introducerea Orei de Fotbal ca disciplină opțională în programa școlară este o inițiativă prin care ne propunem nu doar să promovăm mișcarea și un stil de viață sănătos, ci și să oferim copiilor șansa de a descoperi bucuria jocului, spiritul de echipă și valorile sportului.
Această inițiativă se adaugă celorlalte competiții școlare organizate anual de Federația Română de Fotbal, care adună anual peste 350.000 participanți și investiții de aproape 1 milion de euro”, a declarat președintele FRF, Răzvan Burleanu, potrivit frf.ro.
Burleanu a adăugat:
„Ne bucurăm că ”Ora de Fotbal” va ajunge în peste 500 de școli din România. Este un pas firesc în direcția dezvoltării durabile a fotbalului de bază, dar și o investiție în viitorul sportului românesc.
Ne dorim ca școlile să devină pepiniere de talent, dar mai ales spații în care fotbalul să contribuie la formarea unor generații sănătoase, responsabile și implicate. Alături de Ministerul Educației și Cercetării, vom implementa proiecte care să sprijine formarea profesorilor și vom continua dezvoltarea unor competiții școlare atractive. Această colaborare arată că educația și sportul pot merge mână în mână pentru a construi o societate mai activă și mai unită.”

Alte patru opționale sportive noi pentru elevi
Ministerul Educației marchează astfel o nouă orientare în formarea elevilor, cu accent pe sport și sănătate. Din 2025-2026, vor mai apărea patru discipline opționale cu profil sportiv:
• minibaschet (clasele a III-a și a IV-a)
• minihandbal (clasele a III-a și a IV-a)
• armonie și expresie corporală (clasele a V-a – a VIII-a)
• viitorii olimpioni (clasa a IV-a)
România se aliniază astfel altor țări europene care au integrat fotbalul și alte sporturi direct în programa școlară, susținând o educație pentru viață activă încă din copilărie.
„Ora cu și pentru animale”, noul opțional propus la nivel național
Pe lângă sport, alte inițiative pentru un învățământ modern prind contur. Hubert Thuma, președintele CJ Ilfov, a anunțat că proiectul „Ora cu și pentru animale” a fost depus la Ministerul Educației și ar putea deveni materie opțională la nivel național din 2026-2027. În Ilfov, materia deja există, iar rezultatele au fost remarcate:
„Copiii au devenit mai empatici, și-au îmbunătățit atenția la ore, au comunicat mult mai bine între ei, dar s-a îmbunătățit și relația cu profesorii. Deci, au evoluat pe trei planuri: în atitudine, comportament și în plan cognitiv. Sunt tare mândru de acest proiect.
Colegii mei de la Protectia Animalelor CJ Ilfov, de la Inspectoratul Școlar Județean și ONG-urile din domeniu au muncit enorm. Le mulțumesc tuturor”, a scris liberalul într-o postare pe Facebook.
Thuma subliniază că inițiativa vine pentru a combate lipsa de educație privind animalele și pentru a preveni cruzimea sau abandonul:
„Avem multe probleme și toate pleacă de la lipsa de educație. Actele de cruzime pleacă de la lipsa de educație, problema animalelor singure pleacă de la lipsa de educație”.
Dacă va fi aprobată, fiecare școală va putea alege cursul din lista de opționale.