n ultimii ani, cei care se aflau la șefia Ministerului Transporturilor promiteau, la început de mandat, zeci sau sute de kilometri de autostradă, însă multe proiecte nu erau duse la bun sfârșit. Acum, noul ministru, Lucian Șova, a avut o poziție mult mai rezervată. „La fiecare început de mandat, la Ministerul Transporturilor se vorbește despre vești bune și din nefericire multe dintre acestea nu se concretizează. Cel puțin aceasta este opinia mea, ca persoană angrenată în lumea Transporturilor fie din perspectivă privată, fie din perspectivă parlamentară, uneori chiar și de funcționar al ministerului“, a declarat Lucian Șova, în cuvântul de deschidere al conferinței Capital.

El a recunoscut că nu putem vorbi despre un succes în modul în care au fost implementate proiectele majore de infrastructură în ultimii 20 de ani. Ministrul a precizat că acest lucru nu a fost cauzat de incompetență sau de capacitatea administrativă, ci „din cauza termenelor prea mari care au fost parcurse în organizarea licitațiilor publice, a contestațiilor, care întotdeauna au fost făcute la toate licitațiile pe care le-au promovat diverse companii“. Șova a explicat și faptul că uneori, din cauza acestor practici, s-a ajuns ca de la declararea câștigătorului licitației și până la semnarea contractului, acesta din urmă să nu mai aibă capacitatea administrativă, tehnică sau financiară să implementeze proiectul.

Principala preocupare

„Vreau să fiu un ministru al zilei de azi, un ministru care să rezolve problemele de azi și să creeze bazele unor activități mai eficiente și mai bune în viitor“, a spus Lucian Șova, cu mențiunea că nu își face iluzii că va reuși să parcurgă întregul proces. În acest sens, ministrul a precizat că prioritar este modul de reglementare și derulare al proiectelor mari de infrastructură. „Nu mă preocupă atât de mult ceea ce înseamnă ducerea la bun sfârșit a proiectelor ce se află în diverse faze de derulare, pentru că sunt pe niște proceduri și există o mulțime de oameni care răspund de acest lucru. Și binențeles că eu am în vedere să monitorizez modul în care își propun și realizează acest lucru, dar ca să privim spre viitor este clar că trebuie să schimbăm fundamental ceva în modul în care se lansează noile proiecte“, a explicat Lucian Șova. Ministrul a menționat că, recent, a fost aprobat un proiect de organizare a CNAIR, așa încât compania să poată prelua diverse șantiere abandonate sau reziliate și să le realizeze în regim propriu. Referitor la recepționarea lucrărilor „așa-zise“ finalizate, în special  loturile 3 și 4 de pe tronsonul de autostradă Sebeș-Turda, ministrul a spus că, în prezent, acestea nu îndeplinesc standardele corespunzătoare. „Și alte autostrăzi au ară- tat la fel și după aceea la scurt timp s-au prăbușit (lotul 3 de pe tronsonul Sibiu-Orăștie – n.r.). Și sigur că toată opinia publică a blamat acest lucru“, a punctat Lucian Șova.

 

DATORIA CFR MARFĂ

Probleme majore există și în transportul feroviar, acolo unde CFR Marfă, pe lângă investigația deschisă de Comisia Europeană cu privire la conversia datoriei în acțiuni, a acumulat o nouă datorie, de peste 100 de milioane de euro, conform ministrului, către CFR SA. „Mă preocupă foarte serios faptul că CFR Marfă a acumulat o datorie prea mare, mult prea mare, netolerat de mare la CFR Infrastructură. Eu cred că, dacă ar fi fost vorba de un agent privat, acest lucru nu ar fi ajuns în această situaţie“, a spus Lucian Șova. Potrivit ministrului, dacă CFR SA ar folosi toţi banii pe care îi are de primit de la această companie am avea sute de kilometri de pe care restricţiile ar fi ridicate. „Ne pregătim şi pentru ce ar putea fi mai rău de la Bruxelles, dar avem de rezolvat azi lucruri importante cu privire la ceea ce se întâmplă la nivelul CFR Marfă în raport cu CFR Infrastructură“, a mai spus ministrul Transporturilor.

Până să vorbim de vești bune eu cred că trebuie să vorbim de o restructurare fundamentală a modului în care se implementează și a modului în care se derulează proiectele de infrastructură în România.
Lucian Șova, ministrul Transporturilor

Gruia Stoica: Drumul Mătăsii, oportunitate uriașă pentru România

Radu Dinescu, UNTRR: Suntem pe locul 2 în UE la decese din accidente rutiere

Sorin Cristian, ARR: Drumurile noastre nu mai sunt potrivite pentru fluxul de vehicule

Proiectele majore de infrastructura, blocate în contestații

Problemele CFR, descrise cu sinceritate de noul șef

Ștefan Ioniță, CNAIR: Contestațiile blochează dezvoltarea infrastructurii