Programul Rabla 2025: Debut întârziat, finanțare incertă

Programul Rabla Auto 2025, destinat înnoirii parcului auto prin casarea mașinilor vechi și achiziționarea unor vehicule mai puțin poluante, se află în cel mai fragil punct din istoria sa. Până în prezent, evaluarea cererilor din partea instituțiilor publice și UAT-urilor a fost suspendată oficial, în lipsa fondurilor necesare, transmite Observator News.

Pentru persoane fizice, programul ar trebui să înceapă pe 19 iunie 2025, însă lansarea este deja considerată cea mai întârziată din ultimii ani, iar perspectiva rămâne incertă. Ministrul Mediului a confirmat că în acest moment nu există un buget clar alocat pentru întreaga sesiune, iar sursele de finanțare sunt în continuare analizate.

Vânzările de mașini noi în scădere drastică

Industria auto deja resimte lipsa programului. În primele cinci luni ale anului 2025, vânzările de mașini noi au scăzut cu 26% față de aceeași perioadă din 2024. În același timp, importurile de mașini second-hand au crescut cu 30%, în condițiile în care vârsta medie a acestor autovehicule depășește 8 ani.

Fără stimulentele oferite de Rabla, românii sunt nevoiți să aleagă variante mai accesibile, dar mai poluante, perpetuând problema parcului auto învechit. Specialiștii din domeniu avertizează că amânarea sau anularea completă a programului ar afecta nu doar vânzările, ci și angajații din industria auto și segmentele conexe.

dealer auto
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce prevede Programul Rabla 2025 și cine beneficiază

Programul Rabla oferă finanțare nerambursabilă pentru achiziționarea de autovehicule noi mai puțin poluante, în schimbul casării celor vechi. Pentru persoane fizice, bugetul anunțat este de:

  • 210 milioane lei pentru mașini cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC), hibride și motociclete;

  • 400 milioane lei pentru mașini plug-in hibrid, electrice sau cu hidrogen.

Pentru instituții publice și UAT-uri:

  • 30 milioane lei pentru autovehicule hibride;

  • 120 milioane lei pentru plug-in hibrid și vehicule electrice.

Autovehiculele diesel nu sunt eligibile, măsura fiind parte a unei politici de reducere a emisiilor. Înscrierea se face direct în platforma informatică pusă la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), printr-o procedură simplificată.

Pericolul opririi totale: o piață destabilizată

Dacă statul nu va găsi surse pentru a susține programul Rabla în 2025, impactul asupra pieței auto ar putea fi devastator. Firmele din domeniu vor suferi pierderi semnificative, importurile de mașini vechi vor continua să crească, iar România va rata obiectivele asumate în privința reducerii emisiilor poluante.

Lipsa unei decizii rapide riscă să compromită întregul an. Experții avertizează că statul nu își poate permite să renunțe la unul dintre cele mai eficiente instrumente de stimulare economică și ecologică.