Fără căști sau telefon la traversare

Demnitarii au propus un proiect legislativ menit să aducă amenzi severe pentru pietonii care traversează strada cu ochii în telefon sau purtând căști, schimbând astfel regulile din Codul Rutier.

Inițiativa aduce cu sine controverse și opinii împărțite cu privire la eficacitatea acestei măsuri și gradul de pericol pe care îl reprezintă aceste obiceiuri.

Potrivit noilor propuneri de modificare a Codului Rutier, pietonii care folosesc telefonul, căștile sau camerele de fotografiat în timp ce traversează pe trecerea de pietoni ar putea fi amendați cu sume care ating și 435 de lei.

Această schimbare vine în contextul a peste 80 de accidente grave în care au fost implicați pietonii în Capitală în 2022. Cifrele au determinat necesitatea unei abordări mai stricte în ceea ce privește siguranța în trafic.

Se dorește o mai mare atenție în trafic

Deși unele voci susțin că aceste amenzi ar putea ajuta la reducerea dependenței de telefon și la creșterea atenției pietonilor asupra traficului, alții consideră că au deja o atenție distributivă suficientă și nu reprezintă un pericol.

De asemenea, proiectul vizează și utilizatorii de trotinete. Și ei vor avea de respectat reguli stricte în privința utilizării telefonului sau căștilor în timpul deplasării.

trecere de pietoni
SURSA FOTO: Dreamstime

Pietonii, o sursă a problemelor din trafic

Cu toate acestea, specialiștii avertizează că nu doar șoferii sunt sursa problemelor în trafic. Aici intră și pietonii, cu precădere cei care traversează fără să se asigure corespunzător.

Sorin Ene, specialist în conducere defensivă, subliniază că unii pietoni au obiceiul de a traversa chiar și pe trecerea de pietoni fără a se asigura. Asta poate contribui la producerea unor accidente.

„Există anumiți pietoni care au acest curaj nebun, cu ghilimelele de rigoare, de a păși fără să stea în așteptare câteva fracțiuni de secundă, să vadă ce intenție are conducătorul auto, să vadă dacă vrea să oprească mașina, dacă nu vrea să oprească.

Pur și simplu, singuri provoacă aceste situații. De fapt, ei provoacă, cumva, accidentul, sunt autorii morali, dacă îmi permiteți să spun așa. Cu atât mai mult, mai și stau cu ochii în telefon, mai au și căști. Trebuie să fim atenți!”, este de părere acesta.

Schimbări la Codul Rutier

Aceste schimbări vizează diferite aspecte, inclusiv:

  • restricții pentru șoferii tineri
  • creșterea numărului de ore de pregătire pentru obținerea permisului de conducere
  • o nouă modalitate de examinare

Propunerea prevede interzicerea conducătorilor auto cu vârsta sub 21 de ani sau cei care au obținut permisul categoria B de mai puțin de un an să conducă mașini cu o putere mai mare de:

  • 100 de cai putere
  • 75 Kw în cazul mașinilor electrice

Propunerea include și o majorare a numărului de:

  • ore de pregătire teoretică
  • ore de pregătire practică pentru obținerea permisului de conducere pentru categoria B

Astfel, numărul de ore ar crește de la 20 la 25 pentru pregătirea teoretică. Numărul de ore pentru partea practică ar crește de la 35 la 45.

O altă propunere importantă vizează efectuarea examinării pentru obținerea permisului de conducere de către persoane fizice atestate de o autoritate competentă.