Comisia Europeană a propus reducerea vârstei pentru permisul de conducere

Comisia Europeană a lansat anul trecut o propunere inedită pentru modificarea regulilor pentru permisul de conducere în Uniunea Europeană, sugerând o schimbare neașteptată în ceea ce privește vârsta minimă. Conform propunerii, viitorii șoferi ar putea obține permisul de conducere pentru vehiculele din categoria B începând cu vârsta de 17 ani.

În prezent, majoritatea statelor membre ale UE impun o vârstă minimă de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere. Propunerea Comisiei Europene vine ca o surpriză pentru mulți, deoarece nu vizează o creștere a vârstei minime, ci dimpotrivă, o reducere cu un an.

Cu toate acestea, propunerea vine cu o condiție esențială: tinerii șoferi de 17 ani ar putea conduce doar sub supravegherea unei persoane adulte. După împlinirea vârstei de 18 ani, ei ar putea conduce singuri și ar avea dreptul să lucreze ca șoferi profesioniști.

Ce măsuri mai sunt incluse în propunere?

Propunerea privind permisul de conducere ar modifica legislația UE în vigoare și se inspiră din cele mai bune practici existente deja în vigoare în mai multe state membre. Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, cu măsuri care includ:

  • O perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după ce au trecut examenul și o regulă de toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului. Aceste măsuri sunt esențiale, deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, în 2 din 5 coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.
  • Permiterea ca tinerii să poată susține examenul și să înceapă să conducă însoțiți de la vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere.
  • Adaptarea formării și a testelor pentru șoferi pentru a-i pregăti mai bine. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pietonilor, a bicicliștilor, precum și a utilizatorilor de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
  • O evaluare mai bine orientată a aptitudinilor medicale, ținând cont de progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Șoferii vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.

Măsura ar reduce deficitul de șoferi din industria de transporturi

Scopul acestei inițiative privind reducerea vârstei pentru permisul de conducere este de a aborda problema deficitului de șoferi din UE și de a încuraja tinerii să intre mai devreme în industria transporturilor.

Cu toate acestea, propunerea trebuie să treacă prin mai multe etape legislative înainte de a intra în vigoare. Ea urmează să fie analizată, comentată și votată de Parlamentul European și de statele membre ale UE.

Este important de menționat că categoria B de autovehicule include o gamă largă de mașini, de la cele cu 5 locuri până la autoturisme cu maximum 8 locuri, inclusiv locul șoferului. Aceste vehicule pot avea o masă de până la 3.500 de kilograme și pot tracta remorci cu o masă de până la 750 de kilograme, conform legislației în vigoare.