UPDATE. Mesajul postat de Sorin Grindeanu, fost ministru al Transporturilor
„De astăzi se circulă în regim de drum de mare viteză între Craiova și Constanța!
Construcția celor 121,1 km de drum expres dintre Craiova și Pitești a costat aproximativ 3,1 miliarde de lei, finanțarea fiind asigurată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) și prin Programul Transport 2021-2027”, a scris Grindeanu joi după-amiază pe pagina sa de Facebook, alături de o filmare de la fața locului.
Știrea inițială
Autostrada ce traversează sudul țării va deveni complet funcțională începând de joi, 31 iulie, odată cu deschiderea ultimului tronson de 13 kilometri din Drumul Expres Craiova-Pitești. Această inaugurare marchează o premieră pentru infrastructura rutieră din România, permițând pentru prima dată parcurgerea unei distanțe de aproape 470 de kilometri exclusiv pe drumuri de mare viteză, fără întreruperi.
Segmentul completat vine în continuarea unei serii de lucrări esențiale ce includ porțiuni din autostrăzile A1, A0, A2 și A4. Sudul țării este, astfel, legat în mod continuu de litoral, facilitând traficul de persoane și marfă pe o rută complet modernizată.
Autostrada dintre Craiova și Constanța devine complet funcțională
Autostrada devine complet funcțională în sudul României, după ce traficul va fi deschis pe segmentul final de 13 kilometri al Drumului Expres Craiova-Pitești.
Confirmarea a venit din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin vocea purtătorului de cuvânt Alin Șerbănescu.
„Joi, 31 iulie, se va deschide traficul pe ultimii 13 kilometri din DEx Craiova-Pitești”, a spus Alin Șerbănescu, într-o declarație pentru ProMotor.
Completarea acestui tronson închide practic un lanț rutier strategic format din mai multe porțiuni de autostradă și drum expres. De acum, legătura dintre Oltenia și litoralul Mării Negre se va face fără întreruperi, pe o rețea de 468 kilometri de drumuri de mare viteză.
Traseul complet de la Craiova până în Portul Constanța
Autostrada asigură o conexiune directă pe un traseu rutier format din mai multe segmente esențiale.
Începând cu cei 121 km ai Drumului Expres 12 (Craiova – Pitești), continuând cu 85 km de pe Autostrada A1 (Pitești – București), apoi 48 km de pe Autostrada A0 Sud (centura Capitalei), urmată de Autostrada A2 pe o distanță de 200 km (București – Constanța), și încheind cu cei 24 km ai Autostrăzii A4 (centura Constanței până în Portul Agigea), traseul este în întregime rapid și sigur.
Această configurație transformă sudul țării într-o regiune cu conectivitate rutieră competitivă. Rețeaua poate deservi eficient atât transportul de marfă, cât și pe cel de pasageri, oferind acces direct la Portul Constanța – punct strategic pentru exporturile României.
Proiectul Drumului Expres Craiova-Pitești: calendar și întârzieri
Autostrada din sud a fost extinsă prin intermediul Drumului Expres Craiova–Pitești, a cărui construcție a început în baza unui contract semnat în 17 august 2021 cu firma UMB. Ordinul de începere a fost emis pe 15 noiembrie 2021, iar planificarea prevedea 12 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție.
„Contractul a fost semnat în 17.08.2021 cu UMB, are ordin de începere emis în 15.11.2021 și prevede 12 luni de proiectare și 24 de execuție. În termenul inițial de finalizare, noiembrie 2024, a fost dată în trafic doar secțiunea dintre Colonești și Albota, vreo 19,5 km”, spun ei.
Termenele au fost depășite, iar întârzierea de 8 luni a sectorului final a generat disconfort semnificativ în trafic. Cozile formate pe traseul neterminat și promisiunile repetate privind finalizarea în 2024 au alimentat nemulțumirea șoferilor și a organizațiilor civice.
Cel mai lung traseu rutier continuu din România
Autostrada ce leagă Craiova de litoral marchează un nou record pentru infrastructura românească. Asociația Pro Infrastructura subliniază faptul că România are acum cel mai lung traseu pe care se poate circula fără întrerupere doar pe autostradă și drum expres.
„Să rămână în locul lor noul record: cel mai lung traseu pe care îl putem face momentan în România exclusiv pe autostradă și drum expres, aproape 470 km de la ieșirea din Craiova a expresului și până în capătul de nord al Autostrăzii A4 la Ovidiu, la câțiva kilometri de plajă”, adaugă Asociația Pro Infrastructura.
Această legătură rutieră rapidă are potențialul de a transforma mobilitatea în sudul țării, aducând Craiova în rândul orașelor mari conectate eficient prin rețea de drumuri rapide.
Bilanțul actual al rețelei naționale
Autostrada completează o rețea de drumuri rapide care acoperă acum o distanță totală de peste 1.300 km în România.
În prezent, sunt în exploatare aproximativ 1.325 km de autostradă și drum expres la nivel național, dintre care puțin peste 55 km au fost dați în folosință în anul 2025.
„Rețeaua de drumuri rapide și sigure mai primește un oraș major: Craiova. Zestrea României ajunge la puțin peste 55 km deschiși până acum în 2025 dintr-un total de 1325 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare în toată țara”, mai spun ei.
Datele reflectă progresul continuu, dar și ritmul încă inegal în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România. Autostrada care leagă sudul țării de litoral reprezintă un pas major în echilibrarea rețelei naționale.