Se cere desființarea examenului de bacalaureat

Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a făcut o solicitare curioasă, și anume desființarea examenului de bacalaureat. Motivul este că examenul nu ar testa cu acuratețe competențele reale ale elevilor. Mai mult decât atât, propunerea lor merge către o revizuire profundă a întregului sistem de învățământ liceal. AEC a criticat, miercuri, modalitatea de evaluare a elevilor după 12 ani de școlarizare și a subliniat necesitatea unei reconfigurări a sistemului de învățământ liceal.

“Săptămâna trecută, în perioada 4-6 martie au avut loc simulările naţionale ale examenului de Bacalaureat. Elevii au fost dezamăgiţi de subiecte, spunând că sunt ineficiente, iar profesorii încearcă să înţeleagă noul mod de corectare digitală a examenelor. xamenul de Bacalaureat a ajuns o mare îngrijorare pentru toţi elevii. În timpul liceului, elevii sunt învăţaţi să tocească, nu să şi înţeleagă ce li se predă, iar după examen tot ce au memorat va fi uitat, acesta nefiind folositor pentru viitorul lor. Elevii ajung să înveţe doar ca să ia examenul şi să scape de o grijă, nu ca să îşi testeze cunoştinţele, deoarece acesta nu face asta”, au anunţat reprezentanţii Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

Examenul este inutil

Reprezentanții AEC au adus în discuție faptul că Parlamentul nu a acordat suficientă atenție examenului de bacalaureat, introducând chiar discipline exotice în cadrul acestuia. În plus, ei au menționat că, în trecut, Ministerul Educației a echivalat probele examenului cu rezultatele obținute în liceu, evidențiind astfel inutilitatea acestuia.

Trist, dar real, este că în România numărul analfabeților funcționali este în creștere. Aproximativ 42% dintre elevii din țară nu pot interpreta informații și nu pot dezvolta propriile idei din cauza sistemului care îi îndeamnă să memoreze pentru a trece examenele”, au subliniat elevii constănțeni.

Ei sunt de părere că examenul de bacalaureat nu mai are relevanță în contextul actual. AEC consideră examenul de bacalaureat inutil, deoarece multe facultăți impun examene de admitere, iar cunoștințele de bază ale elevilor au fost deja evaluate înainte de a fi admisi la liceu.

Competențele elevilor nu sunt evaluate

De asemenea, susțin că acest examen nu evaluează în mod corespunzător competențele reale ale elevilor. Și că aceștia rămân cu o înțelegere superficială a conceptelor importante. Ei au cerut crearea unei comisii de experți pentru a reevalua parcursul liceal. Astfel încât să se testeze cu adevărat cunoștințele elevilor, nu doar capacitatea de memorare. De asemenea, au solicitat eliminarea examenului de Bacalaureat, pe care-l consideră inadecvat pentru verificarea competențelor reale ale elevilor.

Președintele Asociației Elevilor din Constanța, Lorena Drăgușin, a subliniat că elevii sunt obligați să învețe comentarii elaborate ale operelor literare din secolul al XIX-lea, pe care le uită imediat ce ies din sala de examen. Aceasta evidențiază astfel o problemă majoră legată de relevanța conținutului și metodelor de evaluare în sistemul de învățământ.

“Bacalaureatul este un examen din inerţie, nu ştim ce vrem cu el, ci doar ne-am obişnuit să îl dăm în fiecare an, fără vreun scop sau beneficiu. În plus, nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat cu privire la acesta. Pe lângă faptul că materia este foarte multă, este învechită. Este total absurd ca o ţară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală! Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forţaţi să înveţe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen”, a declarat Lorena Drăguşin.