Vorbim despre Yara Birkeland, prima navă electrică autonomă portcontainer din lume care este construită la Vard Brăila. Aceasta urmează a fi livrata proprietarului, liderul din industria îngrășămintelor chimice, Yara din Norvegia. Tot echipamentul navei este construit de firma norvegiană Kongsberg, ce a folosit un mix de tehnologii militare și civile.

Nava YARA Birkeland este prima navă container complet electrică și autonomă din lume, cu zero emisii. Aceasta este construită chiar în România, la Brăila. KONGSBERG este responsabil pentru dezvoltarea și furnizarea tuturor tehnologiilor generice esențiale, inclusiv senzorii și integrarea necesară pentru operațiunile de la distanță și autonome ale navelor, pe lângă sistemele electrice de acționare, baterie și control al propulsiei.

Nava este pregătită pentru funcționare autonomă

O navă container de top de 120 TEU (Twenty Feet Equivalent Units) deschisă. Va fi o soluție complet alimentată cu baterii, pregătită pentru funcționare autonomă și fără pilot. Nava va reduce emisiile de NOx și CO2 prin reducerea transportului de camioane cu motor diesel cu aproximativ 40 000 de călătorii pe an.

Această inițiativă ecologică va contribui la îndeplinirea obiectivelor ONU privind durabilitatea și la îmbunătățirea siguranței rutiere și a congestiei.

Încărcarea și descărcarea se face automat cu ajutorul macaralelor și echipamentelor electrice. Nava nu are rezervoare de balast, dar folosește bateria ca balast permanent. Nava este, de asemenea, echipată cu un sistem automat de acostare – acostare și se va face fără intervenție umană și nu va necesita implementări speciale doc-side.

Când va avea loc exploatarea complet autonomă?

Nava autonomă va naviga pe o rază de 12 mile marine de coastă, între 3 porturi din sudul Norvegiei. Partea din zonă care transportă cea mai mare parte a traficului naval este acoperită de sistemul VTS al administrațiilor de coastă norvegiene de la Brevik.

Pentru a asigura siguranța, sunt planificate trei centre cu profil operațional diferit, care să se ocupe de toate aspectele funcționării. Aceste centre se vor ocupa de gestionarea situațiilor de urgență și a excepțiilor, de monitorizarea stării, de monitorizarea operațională, de sprijinul decizional, de supravegherea navei autonome și a împrejurimilor acesteia, precum și de toate celelalte aspecte ale siguranței.

O interfață cu operațiunea logistică Yara va fi implementată la centrul operațional de la Herøya. Nava va fi livrată de la Vard Brăila și va trece treptat de la exploatarea cu echipaj uman la exploatarea complet autonomă până în 2022.