Patru regiuni intens populate din Italia – Piemont, Lombardia, Emilia-Romagna și Veneto – vor institui restricții stricte de circulație pentru șoferi. Sunt vizate vehiculele care nu respectă cele mai noi norme de emisii.

Aceste măsuri vizează în mod special motoarele diesel cu standard Euro 5, în special modelele fabricate înainte de anul 2015.

Italia introduce interdicții dure pentru mașinile diesel

Interdicțiile vor fi active începând cu 1 octombrie 2025 și se vor încheia pe 16 aprilie 2026, urmând să fie reimplementate anual între 15 septembrie și 15 aprilie. În acest interval, circulația va fi complet interzisă pentru vehiculele afectate, de luni până vineri, în intervalul orar 8:30 – 18:30.

Printre modelele care nu vor mai avea acces pe drumurile din aceste regiuni se numără unele dintre cele mai populare mașini din Europa: VW Golf 7, VW Passat Variant, VW Caddy, BMW E90, Ford Mondeo și alte modele similare. Chiar dacă sunt în stare bună de funcționare, acestea nu vor mai putea circula în zonele afectate.

Restricțiile nu se aplică uniform tuturor vehiculelor. O excepție este făcută pentru transportul de marfă, însă turiștii și șoferii de rând vor fi obligați să caute alte soluții. De asemenea, simpla deținere a unei plăcuțe verzi de mediu nu va constitui un avantaj sau o scutire de la aplicarea interdicțiilor. Cei care vor încălca regulile riscă amenzi consistente, care pot ajunge la câteva sute de euro.

diesel motorina
SURSA FOTO: Dreamstime

Costurile ridicate fac această soluție inaccesibilă pentru majoritatea proprietarilor de mașini mai vechi

Principalul motiv invocat de autoritățile italiene pentru adoptarea acestor măsuri este reducerea poluării cauzate de particulele fine, scrie ziarulromanesc.at. În regiunile vizate, nivelul acestor particule a atins cote alarmante, afectând sănătatea publică.

Deși este posibilă, din punct de vedere tehnic, modificarea vehiculului pentru a corespunde normei Euro 6, costurile ridicate fac această soluție inaccesibilă pentru majoritatea proprietarilor de mașini mai vechi.

Această decizie a Italiei este privită ca un semnal de alarmă pentru întreaga Uniune Europeană. Specialiștii consideră că, în cazul în care măsura va da rezultate, alte state membre ar putea implementa politici similare. Astfel, șoferii care dețin autovehicule diesel mai vechi se pot confrunta cu probleme tot mai mari în anii ce urmează.

Pentru milioane de șoferi din Europa, aceste restricții marchează sfârșitul unei epoci dominate de motoarele diesel, în care aceste vehicule au fost preferate timp de decenii pentru eficiența și autonomia lor.