China lovește industria auto europeană. Restricțiile la export amenință producția

Lanțurile de aprovizionare ale industriei auto europene sunt din nou puse la încercare, după ce China a introdus restricții stricte asupra exportului unor materiale strategice. Producători și furnizori avertizează că efectele deja resimțite ar putea escalada rapid, afectând întregul sector auto.

Potrivit Asociației Europene a Furnizorilor Auto (CLEPA), mai multe fabrici și linii de producție din Europa au fost deja închise din cauza imposibilității de a primi componente critice fabricate în China. Este vorba, în principal, despre magneți și aliaje din pământuri rare, elemente esențiale în construcția motoarelor cu ardere internă, dar și a celor electrice.

„Având un lanț de aprovizionare global profund interconectat, restricțiile de export impuse de China duc deja la oprirea producției în sectorul furnizorilor din Europa”, a declarat Benjamin Krieger, secretar general CLEPA.

Situația riscă să se agraveze pe măsură ce stocurile existente se epuizează, iar procedura de obținere a licențelor de export din partea autorităților chineze rămâne lentă și opacă. Din sute de cereri depuse din aprilie, doar aproximativ 25% au fost aprobate, potrivit datelor CLEPA.

Producția auto din Germania ar putea fi complet oprită

Semnalul de alarmă este întărit și de principala organizație de lobby a industriei auto germane, VDA. Hildegard Müller, președinta asociației, avertizează că întregul sector este vulnerabil la aceste perturbări, în contextul unei dependențe critice de China.

„Restricțiile de export ale Chinei privind pământurile rare reprezintă o provocare serioasă pentru securitatea aprovizionării – și nu doar în lanțurile de aprovizionare auto. Deși unele licențe au fost deja acordate, în prezent nu este suficient pentru a asigura o producție fără întreruperi”, a transmis Müller.

Deși unele licențe au fost acordate, nu sunt suficiente pentru a susține o producție constantă, iar întârzierile în vămuire pun și mai multă presiune pe sistem.

VDA cere guvernului federal german și instituțiilor Uniunii Europene să trateze acest dosar ca o prioritate strategică și să intensifice dialogul cu autoritățile chineze pentru găsirea unor soluții rapide.

ue, uniunea europeana
SURSA FOTO: Dreamstime

BMW afectat, dar Mercedes și Volkswagen rămân, deocamdată, protejate

Impactul asupra producătorilor variază. BMW a anunțat miercuri că unele părți ale rețelei sale de furnizori au fost deja afectate de noile restricții. În schimb, Volkswagen și Mercedes-Benz au declarat că, până în prezent, nu se confruntă cu lipsuri.

Totuși, producătorii germani nu ignoră riscurile. Mercedes-Benz a transmis că strategia sa pe termen lung prevede reducerea dependenței de metale critice prin inovație tehnologică și regândirea materialelor utilizate.

„Ca principiu general, Mercedes-Benz are o strategie pentru toate materiile prime critice, achiziționate direct sau indirect, care asigură cererea pe termen lung și reduce riscurile de aprovizionare – știind foarte bine că zăcămintele de materii prime sunt limitate în unele regiuni”, au afirmat oficialii companiei într-un comunicat.

Volkswagen a confirmat că monitorizează atent situația, dar aprovizionarea actuală este stabilă.

„Furnizorii noștri colaborează constant cu subcontractanții lor pentru a obține licențele de export necesare. Am primit semnale că un număr limitat dintre aceste licențe au fost acordate”, a spus un purtător de cuvânt.

Japonia simte și ea efectele crizei din Europa

Problemele nu se opresc la granițele Europei. În Japonia, Nissan a confirmat că explorează soluții pentru a diminua impactul restricțiilor chineze, inclusiv prin colaborarea cu guvernul și asociațiile industriei auto locale.

„Este ceva ce se întâmplă chiar acum – și este adevărat că va avea un anumit impact asupra industriei auto”, a declarat Ivan Espinosa, director general Nissan.

Între timp, Suzuki Motor a fost deja nevoită să suspende producția popularului model Swift, potrivit surselor citate de Reuters. Compania nu a oferit deocamdată un punct de vedere oficial. În spatele tensiunilor comerciale se află o problemă mult mai adâncă: controlul resurselor strategice într-o lume aflată în plină tranziție către surse de energie regenerabilă. Pământurile rare sunt esențiale nu doar pentru automobile, ci și pentru turbine eoliene, panouri solare, sisteme de apărare și echipamente electronice.

China deține aproximativ 60% din producția mondială de pământuri rare, iar unele estimări ridică acest procent la 90% când se include și capacitatea de rafinare. De aceea, restricțiile impuse în aprilie sunt privite de mulți analiști drept o mișcare strategică, într-un context geopolitic tot mai tensionat.

Diversificare, independență și parteneriate strategice

Industria auto europeană solicită acum nu doar soluții punctuale, ci o regândire profundă a dependențelor externe. CLEPA și VDA fac apel la accelerarea investițiilor în surse alternative de pământuri rare, dezvoltarea reciclării și crearea unor parteneriate strategice în afara Chinei.

„Trebuie să continuăm să găsim alternative pentru viitor, să rămânem flexibili și să ne menținem opțiunile deschise”, a transmis Benjamin Krieger.