Ministrul Daniel David pregătește concursuri pentru directori și reorganizarea inspectoratelor
Ministerul Educației anunță o schimbare de paradigmă în conducerea unităților de învățământ și organizarea inspectoratelor școlare. Ministrul Daniel David a prezentat, luni seară, principalele direcții de reformă, subliniind necesitatea profesionalizării funcțiilor de conducere și adaptarea structurii sistemului educațional la realitățile actuale.
Unul dintre cele mai importante anunțuri vizează organizarea, la finalul acestui an, a concursurilor pentru ocuparea posturilor de directori de școli din întreaga țară.
„La sfârşitul anului 2025, voi demara concursurile pentru directorii de unităţi şcolare şi vom reorganiza ‘inspectoratele’, astfel încât, din 2026-2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune şi, cu ajutorul profesioniştilor din educaţie, o vom implementa”, a transmis ministrul Educaţiei, Daniel David.
Reorganizarea inspectoratelor școlare va face parte din acest amplu proces de reformă, urmând ca, din anul școlar 2026-2027, un nou model de management educațional să fie pus în aplicare.
Degrevarea funcțiilor de conducere și mai mult timp pentru management
Ministrul Educației a adus în discuție și subiectul degrevării funcțiilor de conducere, considerat esențial pentru profesionalizarea managementului școlar. Potrivit acestuia, degrevarea de ore didactice ar trebui să fie direct proporțională cu mărimea școlii și cu nivelul funcției de conducere, putând ajunge „până la 50%”.
Totuși, Daniel David insistă asupra menținerii unei legături directe cu elevii: „Cred că oricine din această categorie poate avea măcar 2 ore de activităţi didactice pe zi, pentru a nu pierde legătura cu copiii şi actul didactic”, a precizat ministrul.
În prezent, potrivit datelor oferite de ministru, aproximativ 70% dintre cei aflați în funcții de conducere beneficiază de degrevări de 64% în medie, dar își păstrează salariul integral și primesc suplimentar și plata cu ora.
Profesionalizarea funcțiilor de conducere
Ministrul Educației subliniază că modelele europene privilegiază profesionalizarea funcțiilor de conducere, cu manageri dedicați și specializați.
„Aici, da, modelele europene presupun profesionalizarea funcţiilor de conducere. Va trebui să discutăm ce model dorim în ţară, iar din anul şcolar 2026-2027 să-l şi implementăm”, a declarat Daniel David.
În acest sens, el consideră necesară o dezbatere publică privind profilul liderilor din școli, pentru a stabili dacă România va opta pentru profesioniști manageri, pentru cadre didactice cu atribuții de management sau pentru un model mixt.

Limite noi pentru numărul de copii din clasă
Un alt aspect cheie al reformei îl reprezintă ajustarea limitelor minime și maxime pentru numărul de elevi dintr-o clasă. Ministrul precizează că noile reguli „sunt similare cu ceea ce aveam în ţară între 2011-2020 (şi pe alocuri chiar mai bine); practic, nu cred că este o problemă majoră să avem cu 1-2 bănci mai mult în unele clase, considerând dificultăţile existente”.
În opinia sa, măsurile implementate în 2023 au dus la creșterea numărului de norme didactice și la o supraîncărcare a infrastructurii școlare.
„Limitele nesustenabile aduse în 2023 au creat nu doar multe norme didactice, ci şi multe clase care grevează şi infrastructura şcolară”, subliniază Daniel David.
Totodată, reducerile privind numărul de elevi din clasă rămân valabile în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale, pentru minorități sau alte situații specifice, așa cum prevede legislația actuală. Ministrul consideră că „reducerea acestor limite minime/maxime trebuie să rămână un deziderat, gândit însă în limite realiste şi cu implicaţii psihopedagogice, pe măsura creşterii bugetului şi dezvoltării infrastructurii”.
Reformele anunțate vin pe fondul unui pachet mai larg de măsuri asumat de Guvern luni, cu scopul de a reduce deficitul bugetar. Aceste decizii includ și ajustări care afectează direct sistemul de educație, de la modul de organizare a rețelei școlare până la finanțarea infrastructurii și la statutul cadrelor didactice.