Costul polițelor RCA pentru vehiculele grele a crescut brusc

După ridicarea plafonării tarifelor la 1 iulie 2025, prețul polițelor RCA pentru vehiculele grele a crescut cu 19%. Astfel, un camion nou din clasa B0 are acum o asigurare anuală de 11.000 lei, față de 9.000 lei anterior.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) avertizează că tendința este de creștere continuă, fără justificare economică.

COTAR mai semnalează o anomalie gravă: chiar și șoferii cu clasa maximă de bonus (B8), fără accidente în ultimii opt ani, sunt tratați ca fiind „cu risc ridicat”. În loc să beneficieze de reduceri, aceștia plătesc tarife mai mari decât în anii anteriori. Astfel, o poliță care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină ajunge să coste mai mult.

Critici dure la adresa ASF și a companiilor de asigurări

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, denunță în termeni duri lipsa de acțiune a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). El se întreabă cum este posibil ca doar 4% dintre polițele RCA să fie implicate anual în accidente, iar în același timp, daunele să nu fie achitate corespunzător.

Potrivit COTAR, ASF tolerează profiturile record ale asigurătorilor străini și închide ochii la abuzurile din piață.

„Unde în lume, în afară de România, o poliţă RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după aşa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberaţii, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de poliţe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancţionează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în faţa situaţiei care arată şi lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiţi?”, se întreabă Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, într-un comunicat transmis marţi.

Organizația afirmă că marile companii de asigurări își externalizează profiturile, plătesc taxe minime în România și transferă câștigurile în afara țării. Astfel, românii ajung să plătească RCA-uri mai scumpe decât în Germania, în timp ce autoritățile fiscale locale sunt ignorate.

ASF
SURSA FOTO: ASF

Costuri administrative exagerate și despăgubiri minime

Datele din raportul European Insurance Overview 2021 arată că firmele de asigurări din România au cele mai mari cheltuieli administrative din Uniunea Europeană.

În medie, 56% din fiecare 100 de lei încasați din RCA se duc pe costuri interne, față de doar 14% în Luxemburg. În același timp, doar 37 de lei sunt alocați pentru plata despăgubirilor.

Această rată a despăgubirilor este cea mai mică din UE. COTAR consideră că aceste cifre reflectă un dezechilibru grav între ceea ce plătesc șoferii și ceea ce primesc înapoi, atunci când au nevoie de asistență sau compensare.

„Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări”, se mai arată în comunicat.

Apel pentru reforme și sancțiuni concrete

Un exemplu concret prezentat de COTAR este cazul unui șofer care, în 2021, plătea 358 lei pentru RCA. În 2025, cu același istoric, aceeași mașină și aceleași date, polița a ajuns la 1.240 lei. O creștere de aproape 300% în cinci ani, fără daune și fără explicații.

„Această creştere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absenţa unor daune sau schimbări în profilul asigurătorului. De la începutul anului 2025, preţurile au crescut în continuare la poliţele RCA şi continuă să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârşit în faţa complicităţii ASF la abuzurile asigurătorilor”, precizează COTAR.

În acest context, COTAR cere destituirea vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, și inițierea unor anchete DNA privind majorările considerate abuzive. Transportatorii solicită ca supravegherea pieței asigurărilor să treacă în subordinea Ministerului de Finanțe, acuzând ASF de incompetență și complicitate.