Costuri mai mari, fiscalizare mai mică, o combinație cu risc ridicat
Reprezentanții Patronatului Operatorilor de Service Auto din România trag un semnal de alarmă privind consecințele directe ale creșterii TVA-ului și a accizelor.
Potrivit acestora, noile măsuri fiscale vor duce inevitabil la scumpirea orei de manoperă în service-urile auto, într-un context deja tensionat de creșterea prețurilor la piese și forță de muncă.
Președintele patronatului, Dan Barbu, a explicat că cele mai vulnerabile vor fi atelierele mici, cu unu până la trei angajați, care, în fața presiunilor fiscale crescute, ar putea migra în zona nefiscalizată. Aceasta înseamnă pierderi de venituri pentru stat și scăderea transparenței economice în sectorul auto.
„Creșterea TVA-ului și a accizei va duce clar la creșterea orei de manoperă. Pe de altă parte, service-urile cu 1, 2, 3 angajați care, datorită creșterii acestor tarife, este posibil să intre în zona nefiscalizată”, spune Dan Barbu, potrivit TVRInfo.
Realitatea pieței: mii de service-uri funcționează deja în afara reglementărilor
Conform celor mai recente date, în România funcționează aproximativ 19.000 de service-uri, dintre care doar 13.000 sunt autorizate de Registrul Auto Român. În paralel, mii de mecanici operează independent, în afara oricărui cadru legal, fără taxe și fără responsabilitate contractuală.
Reprezentanții patronatelor estimează că există deja peste 6.000 de service-uri neautorizate. În lipsa unor măsuri ferme de control, numărul acestora ar putea crește semnificativ după aplicarea noilor taxe, în condițiile în care cererea de reparații la preț redus este în continuă creștere.

Consumatorii, victime colaterale
Adrian Negrescu, analist fiscal, avertizează că extinderea reparațiilor la negru vine cu riscuri majore pentru clienți. Lipsa unei facturi înseamnă lipsa oricărei garanții legale. În caz de defecțiuni ulterioare, clientul nu are dreptul la despăgubiri sau reparații gratuite, iar în unele cazuri siguranța în trafic poate fi compromisă.
Totodată, este subliniată problema pieselor provenite din dezmembrări, care sunt frecvent utilizate în reparațiile ilegale. În lipsa unei reglementări și a unor controale eficiente, acest fenomen poate duce la accidente, defecțiuni recurente și costuri ascunse pentru șoferi.
„Riscurile sunt pe măsură. Fără factură, nu ai nicio garanție. Dacă ceva se strică din nou, nu poți cere reparație suplimentară, nu ai dreptul la despăgubiri și în cele mai grave cazuri, siguranța ta în trafic poate fi compromisă. Să sperăm că Registrul Auto Român, instituțiile abilitate își vor extinde controalele în așa fel încât să limiteze reparațiile la negru, să reducă folosirea pieselor auto provenite din dezmembrarea mașinilor vechi sau accidentate”, declară analistul fiscal.
Transportatorii anunță scumpiri și toate costurile se transferă la client
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), susține că transportatorii legali nu au altă opțiune decât să crească tarifele.
El a declarat că, în ciuda presiunilor fiscale, sectorul autorizat va continua să funcționeze legal, însă majorarea costurilor se va reflecta în prețul final plătit de consumatori.
„Suntem transportatori autorizați, rămânem într-un cadru legal. Este și normal că și noi vom mări tarifele pe transport, dar toate acestea se vor duce către consumatorul final”, spune acesta.
În contextul actual, autoritățile sunt îndemnate să intensifice controalele și să limiteze reparațiile ilegale. Registrul Auto Român este una dintre instituțiile care ar trebui să joace un rol activ în acest sens.