Consiliul Concurenței propune monitorizare în timp real pentru fiecare cursă de taxi
Una dintre principalele noutăți anunțate de Consiliul Concurenței este obligativitatea monitorizării în timp real a curselor de taxi. Astfel, traseul fiecărei călătorii ar putea fi urmărit deopotrivă de pasager, șofer și autorități. Această măsură urmărește creșterea transparenței și a siguranței pentru pasageri, dar și reducerea cazurilor de abuz.
Măsura se inspiră din sistemele actuale ale platformelor de transport alternativ, unde clienții pot vedea traseul în timp real. De asemenea, autoritățile vor putea verifica dacă un șofer a făcut ocoluri inutile sau a staționat nejustificat, aspecte care în prezent sunt greu de dovedit.
Eliminarea tarifelor maximale, o decizie care împarte industria
Consiliul Concurenței propune renunțarea la tarifele maximale stabilite de consiliile locale, argumentând că acestea nu mai reflectă realitățile economice actuale. În viziunea instituției, prețurile ar trebui să se adapteze cererii și ofertei, fără plafonări impuse administrativ.
Propunerea a fost întâmpinată cu rezistență de o parte dintre taximetriști și reprezentanții industriei. Aceștia consideră că liberalizarea totală a prețurilor va crea haos și va afecta micii operatori. Unii taximetriști susțin că, în contextul scumpirii combustibililor, menținerea unui tarif minim ar fi mai potrivită decât eliminarea plafonului maxim.
Președintele COTAR, Sandu Ștefănescu, a exprimat rezerve față de eliminarea reglementării locale a tarifelor și a sugerat ironic că, dacă dispare tariful maxim, atunci ar trebui desființat și Consiliul Concurenței.
„Consiliul local al localităţii de autorizare stabileşte un tarif maxim. Am avut discuţii să punem un tarif minim. Dacă (se) vrea sa dispară tariful maxim, noi nu avem nimic impotrivă, dar pe de altă parte cred că ar trebui să dispară și Consiliul Concurenţei în momentul acela”, a spus preşedintele COTAR.
Dispeceratele ar putea să dispară
Un alt aspect vizat de noile propuneri anunțate de Consiliul Concurenței este liberalizarea activității de dispecerat și eliminarea obligației ca firmele de taxi să opereze doar într-un anumit oraș. Acest lucru ar însemna că taximetriștii ar putea funcționa oriunde în țară, ceea ce ar putea duce, potrivit asociațiilor din domeniu, la dezechilibre sezoniere.
Reprezentanții industriei avertizează că o asemenea liberalizare ar putea duce la situații absurde, precum aglomerarea litoralului vara și a stațiunilor montane iarna cu taxiuri din toată țara, în detrimentul operatorilor locali.

Reguli noi și pentru ridesharing
Propunerile Consiliului Concurenței vizează și platformele de ridesharing precum Uber, Bolt sau Yango. Instituția dorește interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei, fără acordul explicit al clientului. În plus, se propune eliminarea diferențelor de tarif în funcție de oră sau zi, o practică frecvent utilizată în prezent.
De asemenea, va fi analizată și politica de anulare a curselor, pentru a evita penalizările abuzive impuse utilizatorilor.
Oficialii Consiliului consideră că aceste măsuri vor echilibra concurența între taxiuri și platformele digitale și vor proteja consumatorul. Noile reglementări sunt rezultatul unui studiu amplu și al numeroaselor sesizări primite din partea operatorilor din transportul clasic.
„Studiul vine şi în urma unor proteste şi unor sesizări din partea asociaţiilor de înteprinderi a transportatorilor în regim de taxi. În mare parte, dispozitiile sunt perimate și nu coincid realităţilor economice si tehnoligice pe care consumatorul le are la dispozitie acum.
Acesta este scopul nostru, de a proteja consumatorul si de a asigura liberate economică pe piaţă”, a spus Alexandra Văcaru, Consilier de Concurență.