Deși autoritățile au impus, teoretic, o plafonare a tarifelor RCA începând cu februarie 2023, costurile polițelor pentru persoanele fizice au continuat să urce – cu 12% doar în 2024, potrivit datelor publicate de ziarul Libertatea.

Explicațiile vin acum din partea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), care susține că „plafonarea” este, în realitate, o formulă flexibilă bazată pe calcule actuariale – adică prețurile se pot schimba legal în funcție de diverși parametri.

ASF, Autoritatea de Supraveghere Financiară
SURSA FOTO: Facebook, ASF

Ce înseamnă „tarif plafonat” în viziunea ASF

ASF a clarificat că firmele de asigurări aplică tarifele maxime calculate pe baza datelor din 28 februarie 2023.

Însă aceste tarife nu sunt fixe, ci doar rezultatul unor formule matematice care iau în calcul riscurile, vârsta șoferului, istoricul daunelor, tipul mașinii sau vechimea societății comerciale.

Practic, plafonul nu este un preț impus, ci o limită teoretică supusă fluctuațiilor.

Creșterile semnificative au avut loc înainte de plafonare

În analiza sa, ASF arată că cele mai mari scumpiri s-au înregistrat înainte de adoptarea hotărârilor de plafonare: în 2021 prețurile au crescut cu 36%, iar în 2022 cu 27%. Prin comparație, în 2023 s-a înregistrat o ușoară scădere (-2%), iar în 2024 tarifele au urcat din nou cu 11%.

Pentru mașinile personale, prețurile au crescut în 2024 cu 17,3%, în timp ce pentru transportul de marfă a fost o scădere de aproape 21%, conform datelor ASF.

Motivele din spatele variațiilor

Autoritatea invocă mai multe cauze pentru oscilațiile de preț:

  • Ajustări permise de lege: în 2024, asigurătorii au avut voie să modifice tarifele cu până la 6,8%.

  • Mișcarea șoferilor între firme, schimbarea profilului de risc, vârsta vehiculului sau firmele aflate în dificultate financiară.

  • Politicile comerciale ale firmelor, precum oferirea sau retragerea discounturilor.

  • Creșterea tarifelor pentru clienții cu risc ridicat, în special firme de transport.

Tensiuni cu transportatorii și acuzații grave

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) acuză ASF că permite în mod pasiv scumpiri nejustificate, în timp ce firmele de asigurări înregistrează profituri-record. COTAR solicită demiterea conducerii ASF – în frunte cu președintele Alexandru Petrescu și vicepreședintele Sorin Mititelu – și cere ca instituția să fie trecută în subordinea Ministerului Finanțelor.

Organizația a depus plângeri oficiale la Consiliul Concurenței și DNA, acuzând că 8 milioane de șoferi au fost prejudiciați cu aproximativ 4 miliarde de lei. Dacă autoritățile nu intervin, COTAR a anunțat proteste masive după alegerile din acest an.

Profituri uriașe, sancțiuni inexistente

Conform raportului ASF pentru anul 2024, industria de asigurări din România a înregistrat un profit net istoric, susținut în special de creșterea tarifelor RCA. Segmentul de asigurări auto obligatorii rămâne cel mai profitabil.

ASF admite că RCA-ul are un rol major în aceste câștiguri, dar susține că există și alte clase de asigurări, precum cele de bunuri (clasa A8) sau cele de viață, care contribuie la profitabilitatea generală. Clasa RCA (A10) ar reprezenta doar 12,9% din rezultatul tehnic total.

În ciuda creșterilor și a suspiciunilor, ASF afirmă că a verificat modul de calcul al tarifelor și nu a descoperit nereguli. Cele șase controale realizate în 2024 nu s-au soldat cu nicio sancțiune.

Circulația fără poliță RCA în România

Circulația cu un autovehicul fără o poliță RCA valabilă este sancționată sever conform legislației actuale. Șoferii pot primi amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei, iar autoritățile pot reține certificatul de înmatriculare al mașinii până la prezentarea dovezii unei noi asigurări RCA.

În situații grave, dacă proprietarul nu prezintă dovada asigurării în termen de 30 de zile de la reținerea certificatului, poliția rutieră are dreptul să radieze vehiculul din circulație. Polițiștii sunt cei care verifică existența polițelor RCA și aplică măsurile legale.

Este bine de știut că, în prezent, polița RCA poate fi prezentată și în format electronic, pe telefon, nu doar tipărită. Un aspect esențial este că, în cazul unui accident, un șofer fără RCA valabil va fi obligat să suporte din propriul buzunar toate pagubele produse, costuri care pot fi foarte mari.