IPJ Argeș trage un semnal de alarmă în legătură cu activitatea din mediul online, în special când vine vorba despre comerţ. Mai exact, autoritățile susțin că există mai multe metode utilizate în prezent care îi pot lăsa fără bani pe români.

„Atenţionăm cetăţenii despre existenţa mai multor metode utilizate pentru sustragerea datelor personale, prin intermediul unor mesaje, fie în format electronic, prin SMS-uri sau chiar prin intermediul unor apeluri telefonice”, precizează IPJ Argeş.

În ceea ce privește scopurile urmărite de agresori, potrivit sursei citate, printre acestea se numără obținerea unor date personale pentru a intra în posesia conturilor bancare, dar și transmiterea unor viruși care pot controla de la distanță telefonul.

„Scopurile urmărite pot fi

  • obţinerea datelor personale, pentru utilizarea ulterioară, situaţiile putând ajunge inclusiv până la accesarea neautorizată a conturilor şi sustragerea banilor din conturile bancare, transmiterea unor viruşi pentru controlarea de la distanţă a telefonului/calculatorului infectat ori ştergerea datelor şi distrugerea unităţilor de memorie;
  • prin prezentarea ca adevărată a unor fapte nereale, obţinerea frauduloasă a unor sume de bani (din ultima categorie face parte şi metoda cunoscută sub denumirea ,,Accidentul”, dar şi altele, ce pot întruni elementele constitutive ale infracţiunii de înşelăciune, conform art. 244 din Codul Penal)”, arată IPJ Argeș.

Recomandările Poliției

Totodată, oamenii legii le dau consumatorilor și câteva sfaturi, astfel încât aceștia să nu ajungă în situația în care să își piardă banii. Printre acestea se numără următoarele:

  • Sună prea bine pentru a fi adevărat (exact ca în zicala ”Ceea ce sună prea bine ca să fie adevărat, chiar aşa şi este!”)
  • De regulă se solicită răspunsul urgent;
  • Mesajul electronic are ataşat un hyperlink (o legătură electronică către o pagină/un formular electronic) sau un document
  • Nu deschideţi documentele ataşate;
  • Acordaţi atenţie crescută când expeditorul este unul neobişnuit sau care disimulează o instituţie sau autoritate a statului.

În cazul cumpărăturilor online, IPJ Argeș susține că un client trebuie să fie atent de unde cumpără, astfel încât comerciantul să fie unul real. Totodată, trebuie să se uite și la site-ul de unde achiziționează produsul.

La ce trebuie să fie atenți clienții online?

Prețurile sunt alt criteriu. În cazul în care acestea sunt mai ieftine decât normal sau nu beneficiază de garanție, consumatorul trebuie să ia în calcul mai multe riscuri.

Totodată, autoritățile recomandă achiziția de pe site-uri care au metode de plată securizate.

  • Cumpăraţi de la comercianţii cunoscuţi sau cautaţi informaţii în legătură cu aceştia, pentru a vă asigura că au o reputaţie bună şi sunt de încredere; de asemenea, verificaţi cu atenţie site-ul înainte de a cumpăra un produs, pentru a vă asigura că site-ul, sau produsul, nu este unul fals;
  • Bunurile oferite la preţuri derizorii pot avea costuri adiţionale suplimentare, pot să nu beneficieze de garanţie, pot proveni din furt sau pot să nu corespundă caracteristicilor, motiv pentru care vă sfătuim să evitaţi achiziţia în astfel de condiţii;
  • Nu cumpăraţi produse oferite prin email (poştă electronică) nesolicitate;
  • Cumpăraţi numai de pe site-uri care utilizează metode de plată securizate şi evitaţi tranzacţiile când sunteţi conectat la reţele wi-fi publice, mai arată sursa citată.