O nouă înfrângere pentru Volkswagen în fața instanțelor

Volkswagen primește o nouă lovitură în disputa legată de vehiculele diesel echipate cu dispozitive ilegale pentru reducerea emisiilor.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că producătorul auto nu se poate apăra invocând necunoașterea faptului că folosirea acestor dispozitive era interzisă.

Mai mult, o eventuală aprobare națională a sistemelor de reducere a emisiilor nu exonerează compania de răspundere.

Decizia survine unui proces de la tribunalul din Ravensburg, unde doi proprietari de VW diesel au cerut despăgubiri. Mașinile lor aveau instalate sisteme care reduc funcționarea controlată a recirculării gazelor de eșapament peste o anumită temperatură, crescând astfel emisiile de oxizi de azot. Volkswagen susținea că aceste dispozitive fuseseră aprobate de autoritățile competente, cum ar fi Registrul Auto German.

CJUE a răspuns însă că o astfel de aprobare nu înseamnă automat că dispozitivul respectiv este legal și că producătorul este responsabil atât dacă instala dispozitivul încă de la fabricație, cât și dacă acesta a fost montat ulterior.

Volkswagen
SURSA FOTO: Dreamstime

Limitele despăgubirilor stabilite de Curtea Supremă

Referitor la cuantumul despăgubirilor, Curtea a considerat acceptabilă recomandarea Curții Supreme din Germania (BGH) de a limita sumele între 5 și 15% din prețul de achiziție, cu condiția ca despăgubirea să reflecte în mod echitabil prejudiciul suferit. De asemenea, se poate deduce din despăgubiri valoarea utilizării vehiculului.

Reacția Volkswagen a fost rezervată, compania anticipând efecte limitate, având în vedere că puține procese rămân deschise în Germania. În schimb, specialiștii în drept și avocații implicați văd decizia ca pe o consolidare a drepturilor consumatorilor. Firma Gansel, care a reprezentat reclamanții, a anunțat că hotărârea elimină un obstacol major pentru clienți, permițând ca fiecare proprietar succesiv al unui automobil diesel manipulat să solicite despăgubiri – ceea ce poate însemna mii de euro pentru fiecare utilizator.

Expertul juridic Marco Rogert a confirmat că hotărârea întărește poziția cumpărătorilor și respinge ideea de reducere completă a despăgubirilor în cazul folosirii intense a mașinii.

Ministerul Transporturilor a declarat că decizia se referă exclusiv la relația civilă dintre cumpărător și producător și nu afectează aprobările oficiale sau eventualele retrageri de pe piață.