Volkswagen pierde teren într-un nou dosar european
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a respins apărarea invocată de constructorul german în procesele legate de dispozitivele ilegale de reducere a emisiilor.
Instanța a considerat că nu se poate accepta scuza legată de o presupusă necunoaștere a reglementărilor. Procesul a fost inițiat în Germania, unde reclamanții solicită compensații pentru vehicule dotate cu sisteme de control al emisiilor activate doar în anumite condiții de temperatură. Acestea afectau nivelul de oxid de azot emis, depășind limitele legale.
Argumentele privind omologarea nu mai salvează producătorii auto
Volkswagen a încercat să se apere susținând că dispozitivele controversate au fost sau puteau fi autorizate de autoritățile naționale.
Judecătorii europeni au explicat însă că o astfel de aprobare administrativă nu este suficientă pentru a garanta legalitatea echipamentelor.
Responsabilitatea rămâne exclusiv în sarcina producătorului, indiferent dacă dispozitivul a fost montat din fabrică sau ulterior. Decizia stabilește clar că o aprobare tehnică nu anulează obligația respectării legislației europene în materie de emisii.

Compensațiile vor exista, dar nu fără limite
Instanța a admis că statele membre pot impune limite rezonabile în privința sumelor acordate ca despăgubiri. În Germania, instanțele inferioare pot acorda între 5% și 15% din prețul de achiziție al mașinii, fără a fi nevoie de evaluări tehnice complexe pentru fiecare caz.
Suma exactă va depinde de circumstanțele individuale, dar trebuie să reflecte daunele reale suferite de cumpărători. Este permisă și scăderea valorii corespunzătoare uzurii, ceea ce reduce compensația finală în funcție de gradul de utilizare al vehiculului.
Reacția Volkswagen nu reflectă gravitatea verdictului
Într-un comunicat oficial, compania germană a transmis că impactul hotărârii va fi redus, în contextul în care numărul proceselor aflate pe rol a scăzut.
Oficialii susțin că decizia Curții de Justiție trebuie analizată în detaliu, dar efectele asupra companiei ar fi limitate.
Rămâne de văzut cum va fi transpusă decizia în legislația națională și în jurisprudența instanțelor germane. Între timp, specialiștii avertizează că minimalizarea efectelor ar putea fi o strategie de comunicare.
Avocații estimează compensații de ordinul miilor de euro
Casa de avocatură care a reprezentat reclamanții în acest proces consideră că hotărârea va produce un efect juridic major. Potrivit acestora, nu mai este posibil ca instanțele germane să respingă cererile de despăgubire în baza unei presupuse erori de interpretare din partea producătorului.
Compensațiile pot ajunge până la 8.000 de euro pentru fiecare caz, iar sumele nu se reduc dacă vehiculul a fost revândut. Aceeași sursă indică faptul că fiecare fost proprietar are dreptul la o solicitare separată, indiferent de momentul în care a deținut mașina.
„Hotărârea pune capăt căii speciale germane, în care multe procese au eșuat din cauza unei așa-numite erori de drept inevitabile a producătorilor de vehicule în ceea ce privește admisibilitatea unui dispozitiv de manipulare ilegal.
În schimb, se aplică acum fiecărui proprietar o cerere uniformă de despăgubire de până la 15% din prețul de achiziție – aceasta reprezintă o medie între 2.000 și 8.000 de euro per proprietar de vehicul afectat.
Pentru o mașină cu cinci proprietari consecutivi, există astfel cinci cereri separate una alături de cealaltă. Cererea de despăgubire pentru fiecare proprietar rămâne valabilă, chiar dacă vehiculul afectat a fost deja vândut”, a declarat firma de avocatură.
Dreptul la despăgubiri rămâne valabil și pentru foștii deținători
Experții atrag atenția că impactul hotărârii este extins, incluzând nu doar cumpărătorii inițiali, ci și toți proprietarii succesivi ai autovehiculelor afectate.
Chiar dacă un vehicul a avut mai mulți posesori de-a lungul timpului, fiecare dintre aceștia poate solicita o sumă de bani corespunzătoare perioadei de utilizare.
Este o interpretare favorabilă reclamanților, întrucât permite formularea unor cereri multiple pentru același vehicul. Condiția este ca mașina să fi fost echipată cu un sistem de emisii considerat neconform.
Poziția consumatorilor devine tot mai puternică în fața industriei auto
Unul dintre juriștii specializați în astfel de procese afirmă că hotărârea Curții Europene întărește semnificativ poziția celor care au fost afectați de dispozitivele ilegale.
Nu mai este nevoie de dovezi privind intenția producătorului, ceea ce simplifică procedurile legale. De asemenea, este neconstituțională orice decizie care ar elimina dreptul la despăgubire în cazul în care mașina a fost intens utilizată. Această nouă realitate juridică poate genera un val de plângeri noi în instanțele europene.
„CJUE a clarificat astăzi că VW este răspunzătoare pentru dispozitivele de manipulare ilegale – chiar și fără dovada intenției. Prin urmare, invocarea unei erori de drept inevitabile nu duce la pierderea dreptului de creanță.
Pentru cumpărătorii de motorină, aceasta înseamnă: o despăgubire de cinci până la 15% din prețul de achiziție este realistă, iar o reducere la zero pentru șoferii frecvenți este probabil contrară legislației europene. Acest lucru consolidează semnificativ poziția consumatorilor prejudiciați”, a declarat expertul juridic Marco Roger pentru Focus.de.