Românii pot accesa, începând de joi, 'Monitorul preţurilor', platforma care oferă posibilitatea cumpărătorilor să compare tarifele la produse alimentare de bază comercializate de către retaileri.

Consumatorii pot accesa platforma pe adresa www.monitorulpreturilor.info.

 

Cum funcţionează

1.      Se accesează pagina www.monitorulpreturilor.info

 

2.      consumatorul poate selecta zona: „Bucureşti” şi apoi unul dintre sectoare sau poate selecta “Ilfov” şi apoi poate alege una dintre localităţile din judeţ (Bragadiru, Popeşti Leordeni etc).

De asemenea, se poate selecta forma de comerţ: supermarket şi discounter, hipermarket, Cash&Carry.

  1. Etapa următoare constă în selectarea a minim 5 produse de care are nevoie şi care formeză coşul, apoi apasă butonul ”cautare”.
  2. Aplicaţia va afişa două clasamente ale magazinelor din zona selectată:
    • „Coşul cel mai ieftin”, adică coşul care conţine produsele cu cele mai mici preţuri practicate de retailerii implicaţi şi locatiile în care se pot găsi acestea.

o   „Coşul cel mai bine vândut”, conţinând produse brand (nu marcă proprie a magazinelor) şi locaţiile.
În primă fază, platforma va fi testată timp de un an numai la nivelul municipiului Bucureşti şi în judeţul Ilfov, iar ulterior aceasta va fi lansată şi pentru magazinele din ţară.

 

'Lansăm astăzi un sistem de monitorizare a preţurilor la alimente, o variantă pilot care cuprinde 128 de produse, împărţite în 64 de categorii de produse, câte două produse pe categorie. Instrumentul e gândit să ajute consumatorii să afle preţul corect al coşului de consum la produse de bază. Platforma o privim ca pe un avantaj pentru consumatori şi sperăm ca asta să intensifice concurenţa între lanţurile de magazine care sunt participante. Avem situaţia fericită că sunt mai multe lanţuri de magazine prezente în România, decât există la nivelul Uniunii Europene, iar asta generează o concurenţă mare. Zona alimentară este mai complicată, pentru că vorbim despre foarte mulţi actori şi foarte multe produse. La proiect s-a lucrat pe bază de voluntariat, deci nu este un instrument care obligă companiile să participe. Sunt câteva companii care nu au intrat în proiect, dar sperăm să facă acest lucru, la un moment dat. Pe viitor, vrem să dinamizăm acest comparator pe piaţa de benzină, a combustibililor. De asemenea, un instrument similar pe asigurările de viaţă. Este o abordare mai largă a noastră care corespunde tendinţei la nivel european. Participanţii la proiect s-au angajat să actualizeze preţurile o dată pe săptămână sau chiar mai des, iar interesul este al lor', a subliniat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

La rândul său, Bogdan Pandelică, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a precizat că, în urma finalizării acestui proiect, consumatorul român va fi cel mai câştigat, iar nivelul de încredere dintre retaileri şi cumpărători va creşte considerabil.

'Un proiect care sperăm să fie de succes. Sprijinul vine pentru consumatorul român în sensul că el va avea acces la o informare corectă privind preţurile şi să ia cea mai bună decizie. Proiectul fac parte din obiectivul urmărit şi la nivelul Uniunii Europene. Acum 20 de ani am încercat să iniţiem un astfel de proiect, când nu existau retailerii de azi, ci doar Alimentara. A fost un proiect extrem de greu şi logistica era foarte dificilă. Am renunţat la acel proiect după câteva luni de zile. Azi, însă, logistica există şi comunicarea este mult mai mare. Va creşte gradul de încredere între consumator şi retailer şi gradul de încredere într-o relaţie transparentă ce va duce la o dinamică mult mai corectă a economiei. Faţă de acest proiect, aş avea câteva sugestii. Prima ar fi dacă s-ar putea ţine cont de promoţiile marilor retaileri, apoi să se precizeze dacă este vorba despre un produs proaspăt sau congelat şi, nu în ultimul rând, să fie introdus pe platformă un link care să redirecţioneze consumatorul către ANPC, pentru ca acesta să poată transmite nemulţumirile legate de produse. După acest proiect, va exista şi platformă care va veni în sprijinul clienţilor pe servicii financiar-bancare. Toţi aceşti paşi vin în sprijinul consumatorilor români', a afirmat Pandelică.

De asemenea, Florin Căpăţână, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) consideră că noul instrument de comparaţie a preţurilor este unul util pentru consumatorul român.

'Un astfel de monitor al preţurilor îl considerăm foarte util pentru consumator. A durat mult, dar iată că a ieşit un proiect bun la care s-a muncit foarte mult. Vreau să le mulţumesc celor de la GS 1 şi de la Nielsen, care au venit cu expertiza lor şi să ne arate acele categorii care sunt obligatorii într-un coş zilnic de cumpărături. Acest proiect s-a făcut numai pe bază de voluntariat', a menţionat Căpăţână.

'Monitorul Preţurilor' este un proiect pilot care, pentru început, este accesibil pentru Bucureşti şi Ilfov, oferind preţurile pentru 128 de produse, împărţite în 64 de categorii. Platforma, gestionată de Consiliul Concurenţei, este realizată cu sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), al companiei de cercetări de piaţă Nielsen, al asociaţiei GS1 şi al retailerilor.

Lista de produse este una reprezentativă pentru coşul săptămânal de consum şi a fost stabilită împreună cu compania AC Nielsen România, pe baza expertizei acesteia în studierea pieţei. Datele privind produsele şi preţurile sunt transmise electronic de retailerii participanţi implicaţi în proiect, respectiv: Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi. Consumatorii pot accesa platforma pe adresa www.monitorulpreturilor.info.

Te-ar putea interesa și: