Dacă nu respectă norma de 8 ore, contabilii care prestează servicii de contabilitate pentru multe întreprinderi în timp ce sunt angajați  printr-un contract de muncă cu jumătate de normă, pot fi supuși noului sistem de impozitare a contractelor part-time.

Drept urmare, un contabil care tocmai a semnat trei contracte de 2 ore cu trei afaceri separate ar fi acum obligat să plătească de trei ori contribuțiile asociate unui venit minim lunar de 2.550 de lei, asta dacă nu se depune declarația.

Robert Șova:„Ce fel de contabil eşti dacă nu eşti în stare să obţii un venit minim pe economie?”

Noua lege a contractelor de muncă cu jumătate de normă, impune obligativitatea plății impozitelor și contribuțiilor aferente salariului minim, indiferent dacă salariatul lucrează o oră sau șapte ore pe zi.

Această măsură vizează contabilii care nu acumulează din toate contractele de muncă o normă de opt ore pe zi. Persoanele vizate de noua lege trebuie acum să plătească mai multe contribuții și impozite către stat.

Preşedintele Consiliului Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, Robert Aurelian Șova a declarat că:„ O persoană fizică care nu are venituri, dar care vrea să fie asigurată, se poate asigura dacă încheie contract cu Casa de Sănătate şi cu Casa de Pensii şi dacă plăteşte contribuţiile aferente unui salariu minim pe economie. Şi un contabil – o persoană care are studii superioare şi o responsabilitate atât de mare – trebuie să poată să plătească contribuţii aferente salariului minim.

Ce fel de contabil eşti dacă nu eşti în stare să obţii un venit minim pe economie? Este o falsă problemă, nu există în realitate contabili care să câştige atât de puţin, este evaziune fiscală dacă se întâmplă asta”, relatează infofinanciar, citând businessmagazin.ro.

Contabilii-angajați reprezintă un risc pentru administratori

Spre deosebire de contabilii angajaţi cu contracte de muncă, experţii contabili sunt liber profesionişti şi îşi desfăşoară activitatea prin contracte de prestări servicii. Diferența dintre cele două categorii este evidentă atunci când bilanțul unei companii este depus necorespunzător la Ministerul Finanțelor.

În această situație,  contabilul-salariat intern nu este chestionat (în schimb, administratorul companiei este), însă contabilii experți sunt răspunzători pentru eventualele erori.

Despre acestă situație, Robert Șova a susținut că: „Din reclamaţiile care ajung la noi vedem că, din păcate, deşi nu este un fenomen la o scară foarte mare, victima finală este antreprenorul aflat în necunoştinţă de cauză. Noi nu le spunem oamenilor să lucreze cu experţii contabili. Noi le spunem să decidă în cunoştinţă de cauză şi să ştie că răspunderea este a administratorului firmei în cazul în care contabilul greşeşte, pe când în cazul unui expert contabil, administratorul nu are această răspundere.

Ca să ajungi expert contabil trebuie să faci o facultate, să mai faci un stagiu de pregătire profesională de trei ani cu examen la intrare şi cu examen după trei ani, iar la acest nivel intelectual nu îţi permiţi totuşi să lucrezi la salariul minim pe economie”, subliniază Șova.

La nivel național, aproximativ 35.000 de experți contabili figurează în cadrul CECCAR. Însă, nu există o evidență a numărului de contabili-angajați în companiile de pe plan local.