Ministrul Mediului, Mircea Fechet, se opune ferm inițiativei care ar permite circulația a mii de mașini într-o zonă naturală protejată și consideră că un astfel de proiect ar transforma un drum forestier într-o veritabilă autostradă urbană.

Mircea Fechet spune că deciziile s-au luat fără implicarea Ministerului Mediului

Ministrul a criticat dur faptul că nu a fost informat sau consultat în legătură cu negocierile purtate între Romsilva și Federația care reprezintă ansamblul imobiliar Greenfield, sugerând că deciziile s-au luat fără aprobarea sau implicarea Ministerului Mediului. El acuză lipsa de transparență și susține că o astfel de înțelegere ar servi exclusiv intereselor private, în detrimentul interesului public și al protejării pădurii. Totodată, a atras atenția asupra interpretărilor greșite ale Codului Silvic, avertizând că acestea pot constitui încălcări grave ale legii.

În contextul în care opinia publică este atentă la situațiile de criză generate de inundații și de contaminarea apei în județul Mureș, ministrul consideră revoltător că o parte a autorităților acordă prioritate deschiderii unui drum forestier, ignorând nevoia de protejare a ultimelor spații verzi ale Capitalei. A semnalat și faptul că discuțiile dintre privați și Direcția Silvică includ condiții absurde, precum solicitarea de a primi „permisiunea de a folosi barierele” în schimbul permiterii accesului auto.

„Voi demite întreaga conducere a Regiei Naționale a Pădurilor, împreună cu conducerea Direcției Silvice Ilfov, dacă se deschide drumul forestier prin pădurea Băneasa. Sunt total împotriva accesului cu autoturisme în pădure, m-am opus de la început – deși nu am fost informat sau consultat în legătură cu o astfel de decizie – pentru că vorbim despre mii de mașini care ar transforma un drum forestier într-o autostradă.

Cine interpretează greșit Codul Silvic nu face decât să încalce legea. E halucinant modul în care, într-un moment când atenția publică este îndreptată pe subiectul inundațiilor și al dezastrului de la Salina Praid, singura urgență a unora este cum să ocolească legea și să răspundă unor interese care sfidează bucureștenii.

De asemenea, este revoltător schimbul de mesaje care circulă pe WhatsApp, pe grupuri, prin care autoritatea statului român este redusă la cea a unui simplu spectator ajuns în situația de a cere voie unui privat pentru a intra pe propriul domeniu public. Pentru că, da, privații care și-au făcut un obiectiv din drumul forestier din Băneasa sunt de acord cu accesul auto, dar doar dacă și Direcția Silvică primește permisiunea să folosească barierele”, a scris ministrul pe Facebook.

romsilva
SURSA FOTO: Facebook

Poziția oficială a Ministerului Mediului este clară

Poziția oficială a Ministerului Mediului este una clară: niciun metru pătrat din Pădurea Băneasa nu trebuie cedat traficului auto. Ministrul consideră că pădurea este un patrimoniu natural esențial pentru sănătatea și bunăstarea bucureștenilor, fiind un spațiu destinat liniștii, recreerii și asigurării oxigenului într-un oraș sufocat de trafic și construcții. El a reiterat că acest drum forestier a fost creat exclusiv pentru gestionarea durabilă a pădurii și nu pentru a satisface ambițiile unor dezvoltatori imobiliari sau ale șoferilor care caută rute mai scurte.

Ministrul a răspuns astfel unei scrisori deschise transmise de zeci de organizații civice, care solicitau oprirea imediată a oricărei inițiative privind accesul auto în Pădurea Băneasa. Fechet a precizat că oricine a semnat documente fără bază legală sau a inițiat demersuri care ar putea transforma pădurile în culoare de trafic va fi tras la răspundere. În final, a subliniat angajamentul său de a folosi toate mijloacele legale pentru protejarea ultimei păduri urbane a Bucureștiului, în fața presiunilor economice și imobiliare.

„Nu voi accepta ca o instituție publică, Romsilva, să devină prizoniera unor interese private, în loc să apere interesul românilor și patrimoniul natural al României. Pădurea Băneasa nu este o autostradă și nu va deveni niciodată un spațiu de tranzit auto doar pentru confortul unor dezvoltatori sau al unor șoferi grăbiți! Acest drum forestier a fost creat pentru gestionarea durabilă a pădurii, nu pentru a satisface ambițiile unor grupuri de interese care văd în pădure un simplu culoar de trafic.

Vreau să protejăm, prin toate mijloacele legale, ultima pădure urbană a Capitalei, locul în care oamenii își găsesc liniștea, relaxarea și oxigenul. Nu sunt de acord să cedăm niciun metru pătrat din Pădurea Băneasa traficului auto și voi face tot ce ține de mine, ca ministru al Mediului, pentru a opri orice tentativă de abuz. Pădurea este a tuturor, nu a unora care o privesc doar ca pe o oportunitate imobiliară sau ca pe un drum de scurtătură. Cei care au semnat documente fără bază legală sau au inițiat astfel de demersuri care transformă pădurile în autostrăzi vor răspunde”, a conchis ministrul.

Postarea poate fi vizualizată aici.