Avertisment dur din partea industriei auto. Prețul mașinilor noi va crește în România după noile taxe
Industria auto din România lansează un avertisment fără precedent, în contextul anunțatelor majorări de taxe și al suspendării Programului Rabla. Reprezentanții Renault Group România și Ford România atrag atenția asupra unui risc real de creștere a prețurilor la mașinile noi și de dezechilibrare a întregului sector auto, vital pentru economia națională.
Cele două companii, lideri ai pieței, reclamă două consecințe majore ale măsurilor fiscale pregătite de Guvern: scumpirea mașinilor și lipsa de predictibilitate pentru investitori și clienți.
„Creșterea TVA-ului va duce inevitabil la scumpirea vehiculelor noi, afectând direct dinamica pieței auto. Într-o perioadă în care accesibilitatea devine tot mai redusă pentru clienții persoane fizice, considerăm că reluarea și extinderea Programului Rabla este absolut necesară pentru a încuraja cererea și a preveni o scădere accentuată a vânzărilor din sectorul auto”, au transmis, pentru Profit.ro, reprezentanții Renault Group, care comercializează mărcile Dacia și Renault pe piața locală.
Ford România, care produce și distribuie autoturisme de la fabrica din Craiova, dar și importă modele, atrage la rândul său atenția asupra unui potențial blocaj pe piață.
„Observăm cu îngrijorare că întârzierea lansării Programului Rabla, urmată de suspendarea acestuia, are efecte economice negative profunde. Acestea afectează nu doar clienții noștri, ci și activitatea companiei și a rețelei de dealeri”, a declarat Roxana Capătă, director general Ford România Services.
Roxana Capătă subliniază că, în ultimele săptămâni, climatul economic a fost deja destabilizat de „creșterea costurilor de finanțare și de instabilitatea cursului valutar”, iar noua majorare de TVA anunțată de Guvern „agravează situația”.
„Într-un mediu economic instabil, predictibilitatea este esențială pentru dezvoltarea sustenabilă a afacerilor”, punctează Roxana Capătă.

Pericol pentru industria auto și pentru economia României
Pachetul de măsuri fiscale care a generat reacția industriei auto urmează să fie asumat de Guvern săptămâna viitoare, după ce a fost publicat oficial joi, 3 iulie, de Ministerul Finanțelor. Executivul încearcă astfel să reducă cheltuielile bugetare, în contextul în care România a înregistrat anul trecut un deficit record de 9,3% din PIB, cel mai mare din Uniunea Europeană.
O eventuală creștere a TVA și lipsa stimulentelor pentru achiziția de autoturisme noi ar putea accelera scăderea vânzărilor și, implicit, a producției, cu impact asupra locurilor de muncă și contribuției industriei auto la PIB. Producătorii cer Guvernului reluarea urgentă a Programului Rabla, considerat crucial pentru stabilitatea pieței.
Industria auto reprezintă aproape 15% din PIB-ul României și generează peste 200.000 de locuri de muncă directe și indirecte, potrivit datelor oficiale.