Prăbușire istorică pe piața auto din România: înmatriculările de autoturisme noi, la jumătate în iunie 2025

Piața auto din România a traversat în iunie 2025 una dintre cele mai dramatice scăderi din ultimul deceniu: înmatriculările de autoturisme noi s-au redus la jumătate față de aceeași lună din 2024, potrivit unei analize Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Cu doar 10.522 de unități înmatriculate, industria auto locală marchează o contracție de -50%, un semnal de alarmă pentru stabilitatea și viitorul sectorului.

Înmatriculările de mașini electrice se prăbușesc cu -54,3%

Segmentul autoturismelor electrificate, considerat motorul tranziției verzi, nu scapă de recul: cota sa de piață rămâne dominantă (56,7%), însă vânzările agregate au scăzut cu -30%. Cele mai afectate sunt mașinile 100% electrice (BEV), cu o contracție șocantă de -54,3% și o cotă de doar 3,7% din totalul pieței. În schimb, segmentul plug-in hybrid (PHEV) este singurul care raportează o creștere (+20,6%), semn că piața caută alternative mai accesibile într-un climat incert.

stație de încărcare mașini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Cifrele-cheie ale lunii iunie 2025 vs. iunie 2024

  • Autoturisme noi: 10.522 unități (-50%)
  • Mașini electrificate (MHEV, FHEV, PHEV, BEV): -30%, cotă 56,7%
  • BEV (100% electrice): -54,3%, cotă 3,7%
  • PHEV: +20,6%, cotă 6,7%
  • Vehicule comerciale ușoare/minibus: -45,5%
  • Vehicule comerciale grele și bus: +32,5%
masini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Suspendarea Programului Rabla este principalul factor declanșator

Criza abruptă are o cauză clară: suspendarea fără precedent a Programului Rabla. Decizia autorităților a blocat deciziile de achiziție pentru mii de clienți și a generat incertitudine majoră pe piață. Dan Vardie, președintele APIA, subliniază efectele dramatice într-o declarație oficială:

„Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție. Scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice este o consecință directă și alarmantă. România riscă să se îndepărteze periculos de obiectivele UE privind tranziția verde.”

Piața auto scade masiv la toate categoriile, de la autoturisme la vehicule comerciale ușoare, excepția fiind segmentul de vehicule comerciale grele (+39,2%), unde investițiile logistice și industriale continuă. Dacia, lider tradițional, suferă o diminuare de -60,5% în iunie și -32,4% la nivelul primului semestru, urmată de Toyota (-16,7%) și Skoda (-7,8%).

La capitolul electrice, Dacia Spring, modelul cel mai accesibil, scade cu -44,9%, iar Tesla Model 3 și Model Y marchează, la rândul lor, scăderi accentuate.

Raportare adaptată la standarde europene

Pentru acuratețe și transparență, APIA a anunțat că de acum va raporta separat motorizările mild-hybrid (MHEV) față de restul tehnologiilor electrificate, urmând practica internațională în monitorizarea pieței auto.

În primele șase luni, România a înmatriculat 64.339 de autoturisme noi, în scădere cu -21,8% față de 2024. Dacia a vândut 17.619 unități (-32,4%), Toyota 5.807 (-16,7%), iar Skoda 5.328 (-7,8%).

Scăderea severă a pieței evidențiază vulnerabilitatea sectorului auto românesc în absența unui cadru predictibil și coerent.