„Noi ne dorim să reparăm nedreptăţile făcute vizavi de taxa de poluare sau pe anumite taxe care s-a demonstrat că au fost şi ilegale. Întâi să luăm primul pas să ne derogăm de aceste nedreptăţi şi la ora actuală lucrăm la emiterea unui Memorandum, în Grupul de lucru format din angajaţii Ministerului Mediului, respectiv cei din Administraţia Fondului pentru Mediu şi Ministerul Finanţelor pentru a termina cu partea de despăgubiri (…) În perioada următoare, după ce avem toate datele, o să ne putem gândi la o variantă (de înlocuire a taxei auto, n.r.), dar până atunci e important să reparăm nedreptăţile făcute cetăţeanului. Noi sperăm ca Memorandumul să fie gata poate chiar săptămâna viitoare. Eu am promis, încă de la bun început, că ne vom mişca repede”, a spus Gavrilescu. 

Potrivit ministrului Mediului, înainte de se vorbi despre o altă taxă auto este nevoie de o analiză de impact, iar măsurile luate trebuie să ai aibă o notă de fundamentare serioasă pentru a nu greşi. 

„Pe viitor, după ce aflăm în primul rând câte maşini au intrat în România, ce motoare au etc., vom face o analiză. Eu consider că trebuie făcută, de fiecare dată, o analiză de impact, trebuie să vezi exact care este realitatea. Nu trebuie niciodată să iei nişte măsuri fără să ai o notă de fundamentare foarte bună, astfel încât să nu se mai facă greşeli cum s-au făcut în anii precedenţi. Dovadă că acum Guvernul acesta, PSD-ALDE, trebuie să plătească nişte ilegalităţi, în primul rând, vizavi de a anumite taxe. De aceea, eu eu îi rog pe toţi românii să mai aibă un pic de răbdare, pentru toate lucrurile, aşa cum le-am promis, le facem în timpul pe care ni l-am dorit, pe care l-am propus şi pentru care am fost învestiţi în funcţiile de miniştri”, a afirmat Graţiela Gavrilescu. 

Conform Agerpres, ministerul Mediului a anunţat, în luna aprilie, că va elabora un Memorandum în care se va stabili modalitatea de returnare a timbrului de mediu către cei care au achitat această taxă, în urma analizelor ce vor fi efectuate de către specialişti în cadrul unui Grup de lucru. 

„Legat de timbrul de mediu, chiar ieri (marţi, 11 aprilie 2017, n.r.) am vorbit cu domnul ministru al Finanţelor pentru a face un Grup de lucru, împreună cu dumnealor, astfel încât să putem să venim în Guvernul României cu un Memorandum, în urma analizei făcute şi bineînţeles cu un plan de măsuri pertinent pentru perioada următoare. Cred că după ce o să facem analiza şi o să ştim exact la câte persoane trebuie să restituim în urma proceselor care au avut loc şi au avut sentinţe definitive, să vedem exact suma şi numărul lor. Consider că trebuie să ţinem cont foarte mult de hotărârile judecătoreşti, după care să vedem la câte persoane fizice trebuie să restituim această taxă şi, bineînţeles, la câte persoane juridice. Vom prezenta, aşadar, un astfel de plan în perioada următoare, este o prioritate pentru că trebuie să rezolvăm această problemă. Suma nu este mică’, a menţionat Gavrilescu. 

 

Referitor la înlocuirea timbrului de mediu cu un sistem de stickere colorate, în funcţie de nivelul de poluare al autovehiculului, ministrul Mediului a precizat că nu va lua o decizie care ar avea repercursiuni asupra cetăţenilor, iar situaţia trebuie analizată foarte bine. 

„La nivelul Ministerului Mediului se va face un Grup de lucru cu toţi specialiştii în domeniu, astfel încât să găsim optimul pentru a rezolva această problemă şi consider că nu trebuie să ne grăbim, ci trebuie să analizăm foarte bine situaţia. Să vedem ce au făcut şi celelalte state din Europa. Ne vom mişca destul de repede, dar nu voi lua niciun fel de decizie care va avea repercursiuni asupra buzunarului cetăţeanului”, a spus ministrul Mediului. 

La începutul lunii aprilie, fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, declara că suma estimată pe care statul român ar trebui să o returneze celor care au plătit timbrul de mediu se ridică la 6,4 miliarde de lei. 

De asemenea, Constantin a prezentat, în cadrul conferinţei de bilanţ din 4 aprilie, varianta înlocuitoare a timbrului de mediu, respectiv stickerele colorate, acordate în funcţie de certificatul de calitate pe care îl are fiecare autoturism. 

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. 

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care o plătiseră urmau să primească banii înapoi. 

Din 15 martie 2013, intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2 înscrise în cartea de identitate a maşinii. 

Timbrul de mediu pentru autovehicule este inclus în cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017. 

Citește și: Ambele programe Rabla, Clasic și Plus, vor începe pe 18 mai